Nieuwe baas voor vliegveld Deurne

Topchef Marcel Buelens is vertrokken… Ruim baan voor de nieuwe chef Eric Dumas. De man zou dromen van reizen naar de Verenigde Staten vanuit Antwerpen. Met een overstap, weliswaar. Gazet van Antwerpen van donderdag 18 maart 2021: “Marcel Buelens wou eigenlijk nog twee jaar verderdoen als CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende, maar de coronaluwte deed hem na zes jaar toch anders besluiten. Niet veel later werd hij CEO van Versluys Logistics, een vastgoedfirma die de Oostendse luchthaven mee wil ontwikkelen. Daardoor zal Buelens ook in contact komen met zijn opvolger, de 56-jarige Fransman Eric Dumas. Hij werd door Egis, de Franse groep die de Vlaamse luchthavens uitbaat (de ‘LEM’), naar ons land gestuurd. Drie dagen per week werkt hij in Oostende. De overige dagen houdt hij kantoor op de Luchthavenlei in Deurne.

“Ik heb de opdracht met enthousiasme aanvaard. Sinds 25 december ben ik aan de slag in een erg interessante luchthaven”, zegt Dumas. Hij was voordien al CEO van een drietal luchthavens op het Frans-Polynesische eiland Tahiti in de Stille Oceaan. Langer geleden leidde hij ook mee de zakenluchthaven van Lyon-Bron.” (…)

“Daarnaast willen we focussen op meer reguliere zakenvluchten, zoals de vaste verbinding naar Londen City. Maar het doel is ook om transfers aan te bieden naar overal in Europa.”

“Een hypothetisch voorbeeld: je zou van Antwerpen naar Manchester kunnen vliegen, waarna je kunt doorvliegen naar de Verenigde Staten“, zegt de geograaf van opleiding. “In Manchester is er dagelijks zo’n vlucht. We moeten alles nog bestuderen en zien waarin de Antwerpenaar geïnteresseerd is. In de komende maanden zullen we meer weten.”

Meer toeristen
Officieel is Antwerp Airport inderdaad een zakenluchthaven. Maar sinds 2015 kwamen daar de TUI-vluchten bij. Die zorgden voor een grote instroom en in 2019 waren er meer dan 300.000 passagiers.

Vrijetijdsvluchten die meer opbrengen zijn onze derde as. TUI is daar altijd erg tevreden over geweest, dus dat moeten we verderzetten. Tegelijk moeten we realistisch zijn. De startbaan blijft kort, grotere vliegtuigen gaan hier nooit kunnen. Dan kom je uit bij de Embraers van TUI, die niet meer dan 120 passagiers per vlucht kunnen meenemen. Zij kunnen wel een belangrijke rol spelen.”

Dumas praat ook met toerismediensten. “Dat doen we zowel in Antwerpen als Oostende. Antwerpen is een geweldige stad en we zijn zeker dat we het aantal inkomende toeristen zeker nog kunnen verhogen.”

Oefenvluchten

Al lang een doorn in het oog van tegenstanders van de luchthaven zijn de trainingsvluchten. Kleine, vaak lawaaierige vliegtuigjes doen vaak verschillende touch-and-go-manoeuvres kort op elkaar. Er zijn ook rechtszaken over het aantal vluchten dat er mag zijn. Maar voor Dumas is er geen ontkomen aan: “Antwerpen moet deze rol kunnen blijven spelen, zodat de bevolking toegang blijft hebben tot een pilotenopleiding.”

Dumas zegt dat alle plannen grondig overlegd worden, ook met de ‘LOM’, het overheidsbedrijf dat de huisbaas is van de luchthaven. Wat de plannen ook worden, in 2024 moet de luchthaven een nieuwe omgevingsvergunning krijgen. Tegenstanders én de overheid beseffen dat de geluidsdruk voor de buurt nu al hoog is en dat er dus weinig extra vluchten kunnen komen.

“De milieuvergunning wordt een groot issue waarop ik zal werken. We willen daar met de buren over praten. Het aantal passagiers willen we niet enorm bijstellen, we willen eerder inzetten op passagiers die meer opbrengen. Daarbij speelt TUI een belangrijke rol. De luchthaven kan niet zonder die toeristische vluchten.” (…)

En zo gaat het nog een poos door. Veel beloftes, maar weinig of niets concreets voor het milieu of de omwonenden. Nu duidelijk is dat het vliegveld niet zonder toeristische vluchten kan en daar bovenop nog oefenvluchten, daar hoeven we geen miljoenen subsidie meer te doneren. Sluiten die handel!