Klimaatimpact van de luchtvaart: meer dan CO2 alleen

Een persbericht van de organisatie door Zomer Zonder Vliegen. “PERSBERICHT – 33 organisaties dringen er in open brief bij de EU op aan om onverkort de volledige klimaatimpact van de luchtvaart aan te pakken:

  • Nieuwe studie in opdracht van de Europese Commissie onderstreept dat de klimaatimpact van de luchtvaart veel erger is dan algemeen wordt beweerd.
  • Desondanks onderneemt de Europese Commissie vooralsnog geen substantiële onmiddellijke actie.
  • Campagnevoerders eisen een duurzame vermindering van de luchtvaart en een rechtvaardige klimaattransitie.

Wenen / Gent, 3 december 2020 – Vandaag hebben 33 klimaat- en burgerorganisaties vanuit de hele wereld en verenigd in het Stay Grounded Network een open brief verstuurd naar de drie voorzitters van respectievelijk de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europese Parlement. Zomer Zonder Vliegen is medeondertekenaar van de brief.

In de open brief dringen de organisaties erop aan om geen tijd te verspillen in de strijd om klimaatschadelijke emissies door de luchtvaart te verminderen. De brief kwam er na een recente studie uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, die aantoont dat de totale klimaatimpact van de luchtvaart driemaal groter is dan de klimaatimpact enkel en alleen ten gevolge van de CO2-uitstoot van vliegverkeer. De ondertekenende organisaties, waaronder – naast Stay Grounded en Zomer Zonder Vliegen – Greenpeace, CAN Europe en Transport & Environment, vragen onmiddellijke politieke actie om de totale klimaatimpact van de luchtvaart te verminderen. De meest effectieve en snelste manier om dat te doen, is ervoor zorgen dat het aantal vliegreizen wordt verminderd en niet terugkeert naar het pre-COVID-niveau.

De studie van het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) erkent dat de emissies van niet-broeikasgassen, in hoofdzaak condenssporen en NOx, de totale klimaatimpact van de luchtvaart – met andere woorden het totale opwarmingseffect door de luchtvaart – met een factor drie vergroten.

Deze studie onderstreept waar wij al langer op wijzen: het vliegverkeer is drie keer slechter voor het klimaat dan tot nu toe meestal werd aangenomen of beweerd. De Europese Unie moet nu actie ondernemen en de volledige klimaatimpact van het luchtverkeer in rekening brengen bij de bepaling van het beleid! De luchtvaart mag niet met dure en klimaatonrechtvaardige steun worden teruggebracht naar het pre-pandemische niveau ”, zegt Magdalena Heuwieser, woordvoerder van Stay Grounded, een wereldwijd netwerk van 170 organisaties dat streeft naar een klimaatvriendelijk transportsysteem en waar Zomer Zonder Vliegen ook toe behoort.

Het is zorgwekkend dat de Europese Commissie in haar rapport aan het Parlement en de Raad de urgentie die van de wetenschappelijke studie uitgaat, grotendeels naast zich neerlegt en de nodige maatregelen uitstelt. Maatregelen moeten niet binnen vijf tot acht jaar worden genomen, zoals de Commissie voorstelt, maar vandaag! “, vult Toby Lauwerier van Zomer Zonder Vliegen aan. Op 9 december zal de Europese Commissie een strategie voor “slimme en duurzame mobiliteit” publiceren. De 33 organisaties eisen dat effectieve maatregelen om de totale klimaatimpact van de luchtvaart te verminderen in deze strategie worden opgenomen.

In hun open brief brief vragen de ondertekenaars dat de volgende drie stappen genomen worden:

  1. Er moeten maatregelen worden genomen om zowel het aantal vluchten binnen de EU als het aantal internationale vluchten te verminderen. Korteafstandsvluchten moeten worden verboden als er een alternatief voorhanden is, en er moet een halt geroepen worden aan de bouw en de uitbreiding van luchthavens. Ook alle subsidies en steunmaatregelen aan luchtvaartmaatschappijen en luchthavens moeten stoppen, inclusief de belastingvrijstellingen op tickets en brandstof. Tot nu toe werden steunmaatregelen aan de luchtvaarindustrie verleend zonder dat die gekoppeld werden aan strenge klimaatinspanningen. In de plaats daarvan moeten herstelpakketten een rechtvaardig transitieproces voor de werknemers financieren, met investeringen voor alternatieven zoals treinreizen en schepen met hernieuwbare energie, dat alles met het oog op een duurzaam transportsysteem.
  2. Niet-CO2-effecten moeten volledig in rekening gebracht worden door de EU en de lidstaten. Vanuit dat principe moet in elke emissierapportage en inventarisatie de hoeveelheid CO2 die door vliegtuigen wordt uitgestoten, worden verdrievoudigd. Er moet onverkort gestreefd worden naar manieren om de niet-CO2-effecten te verminderen, bijvoorbeeld door het vermijden van condenssporen.
  3. Het beleid van de EU rond de regulering van niet-CO2-effecten moet duidelijk en transparant zijn. De technologische keuzes die de industrie vandaag maakt op het vlak van technologie en gebruikte brandstoffen zullen ook op langere termijn impact hebben:

De open brief is ondertekend door:

Stay Grounded, Greenpeace, CAN Europe (Climate Action Network), Transport & Environment, Carbon Market Watch, Germanwatch, Ecologistas en Acción, Milieu Defensie, Réseau Action Climat, NOAH – Friends of the Earth Denmark, UECNA (European Union Against Aircraft Nuisance), UFCNA (Union Francaise Contre les Nuisance des Aéronefs), Robin Wood, Zaļā brīvība, Schipholwatch, Am Boden bleiben, Aterra, Periskop, Umanotera, Erasmus by Train, Protect Our Winters Europe, Global Anti-Aerotropolis Movement, Airport Watch, Zomer Zonder Vliegen, BAW Fluglaermschutz Hamburg und Schleswig-Holstein, Safe Landing, AbibiNsroma Foundation, Alofa Tuvalu, cBalance solutions hub, 350 Seattle, Flight Free Australia, Flight Free Germany, Coordination of Indigenous Peoples and Organisations Eastern Mexico State CPOOEM

Perscontact: