Vliegerplein over de “bouwwerken” op de luchthaven

Een bericht van het burgerplatform Vliegerplein over de “bouwwerken” op de Antwerpse luchthaven… “Nog enige toelichting van onze kant over het verloop van de zitting. De kans is zeer groot dat er een veroordeling volgt wegens bouwmisdrijven. Wij weten van in het begin dat wij een sterk dossier in handen hebben. Waar het echt om draait, is het gevolg dat de luchthaven aan de veroordeling zal moeten geven, het zogenaamde “herstel”.

Wij hopen de rechter een voorbeeld durft te stellen, alle argumenten van de luchthaven ten spijt. De luchthaven verlengde door een reeks bouwovertredingen en een flagrante schending van het gewestplan haar startbaan tot halverwege de eerste rijstrook van de oude R11, dus buiten het vergunde luchthaventerrein.
Het luchthaventerrein zelf werd onvergund uitgebreid in agrarisch gebied en op het openbaar domein van de R11 en de verbindingsweg naar het fort. Daarin werden de RESA en de uitgebreide baanstrook aangelegd die zij normaal op haar eigen terrein had moeten aanleggen, waardoor de startbaan met 150 meter ingekort zou worden.

Overigens heeft de luchthaven gedurende de tunnelwerken op deze wijze gefunctioneerd van april tot september 2014 zonder dat de activiteit verminderde, integendeel. Er waren zelfs meer passagiers en vluchten dan de maanden ervoor. Volgens de luchthavencommandant vormde deze inkorting geen enkel probleem voor de piloten, een langere startbaan is evenwel “comfortabeler”.

Zijn advies gold voor de toen grootste vliegtuigen waaronder de Fokker 50. Maar door de luchthaven illegaal uit te breiden, konden ze de volledige lengte behouden waardoor plots de Embraers van Tui de kans kregen om van de grond te geraken in Deurne. Deze toestand had de luchthaven nooit bekomen als zij de regels wel gevolgd had; dat heeft ze in de periode 2002-2010 een aantal keer vruchteloos geprobeerd.

Als de luchthaven stelt dat bij afbraak van de RESA, de grote vliegtuigen niet meer kunnen landen en dat dit dan “het einde van de luchthaven is” dan is dat maar zo. Dat was de normale toestand van de luchthaven geweest indien zij geen illegale bouwwerken had uitgevoerd.
Het mag niet zijn dat strafrechtelijk veroordeelde bouwovertreders, hun behaalde voordelen mits een afkoop, kunnen behouden. En wij vermoeden stellig dat de luchthaven zonder de illegale RESA ook nog wel had bestaan.

Wij hopen daarom dat de rechter zal bevelen om de oorspronkelijke toestand onvoorwaardelijk en snel te laten herstellen. Wij zien niet in waarom dit niet het geval zou moeten zijn.”