Luchtvaart gaat de dieperik in

Om even een open deur in te trappen: het gaat niet goed met de luchtvaart… Door de coronacrisis is voor de luchtvaart de bodem nog niet bereikt. Hoop op beterschap wordt stilaan opgeborgen…

De Standaard van vrijdag 18 september 2020: “De luchtvaartsector blijft bloeden. En het gaat van kwaad naar erger. Waar de vliegmaatschappijen in juni nog hoopten op een fluks herstel, zijn die dromen intussen door de rauwe werkelijkheid van corona ingehaald. Carsten Spohr, topman van het Duitse Lufthansa, bereidde zijn personeel dinsdag al voor op nog meer donkere tijden. Het aantal reservaties op Lufthansa-vliegtuigen in oktober bedraagt slechts 10 procent van het jaar voorheen, stelde hij volgens Bloomberg op een personeelsvergadering. Eerder geplande ingrepen, zoals de vloot met 100 vliegtuigen verkleinen en 22.000 banen schrappen, zouden volgens hem al niet meer volstaan. Er komen nog diepere ingrepen. Elders in de sector vallen alleen maar echo’s van dat verhaal op te tekenen. Ryanair, Britsh Airways, Singapore Air: overal zitten er strenge ingrepen aan te komen. (…)

Molensteen

Maar intussen blijven die luchtvaartmaatschappijen wel overeind met hulp van de belastingbetaler. Zo kreeg Lufthansa een injectie van liefst 9 miljard euro van de Duitse overheid. Dat dreigt een molensteen te worden. ‘Die leningen zullen ze ook moeten terugbetalen’, zegt Dewulf. ‘En dat terwijl ze veel geld nodig hebben om hun activiteiten weer op te starten en nieuwe vliegtuigen te betalen die tegen dan geleverd worden.’

Ook voor Brussels Airlines, dochter van Lufthansa, is dat een uitdaging. Het kreeg deze zomer 290 miljoen euro van de overheid toegestopt, voornamelijk in de vorm van een lening. ‘Daarmee koop je even tijd’, klinkt het. ‘Intussen kan je reorganiseren, afslanken, en weer opstarten. Maar op een moment is die doping uitgewerkt en moet je voldoende cash genereren om dat terug te betalen. Dat kan een probleem worden.’ (…)

Nooit meer hetzelfde?

Dat het herstel in de luchtvaart maar niet komt, zal niet zonder gevolgen blijven. Experten menen dat de crisis stevig aan de boom van de luchtvaart zal schudden. Zwakke spelers zullen omvallen of opgeslokt worden door grotere. Een consolidatiegolf in de Europese luchtvaart valt niet uit te sluiten. Het is ook niet zeker of het ooit weer wordt als voorheen. Toeristen zullen uiteindelijk de weg naar het vliegtuig weer vinden, klinkt het, maar de zakenreiziger? ‘Die zal in plaats van vier keer een vlucht te nemen, om een contract te onderhandelen, maar 1 keer vliegen: om het te tekenen’, zegt Dewulf. ‘Voor die andere ontmoetingen hebben zij nu ontdekt dat dat via Zoom of Teams ook kan.’

Dat zal zorgen voor een verschuiving van de omzet, want het waren vooral de zakenreizigers die de meeste inkomsten opleverden. Maatschappijen zullen die inkomsten elders moeten zoeken. Combineer dat met een consolidatie- en faillissementsgolf in de sector, waardoor er minder vliegtuigstoelen op de markt zijn, en het zou wel eens kunnen dat de toerist over vijf jaar meer voor zijn vrijetijdsreis zal moeten betalen.

Voor de bloedende luchtvaartmaatschappijen is dat nog verre toekomstmuziek. Zij moeten eerst trachten te overleven, en dat blijkt week na week steeds moeilijker.” Maar de luchtvaartmaatschappijen ook nu geen seconde wakker liggen van het milieu of de schade voor omwonenden wordt weer eens pijnlijk duidelijk…