Deurne: toeristische vluchten niet te verantwoorden

Air Antwerp vliegt vanaf deze week opnieuw vanop Deurne naar Londen City Airport. De zakenvluchten zijn terug opgestart, maar door COVID 19 zijn er zeker tot 6 oktober geen toeristische vluchten meer. Volgens transporteconoom Wouter Dewulf (Universiteit Antwerpen) horen die toeristische vluchten sowieso niet thuis op de Antwerpse luchhaven. “Ze zijn maatschappelijk niet te verantwoorden”, zegt hij.

Het Nieuwsblad van 16 september 2020: “De zakenvluchten zijn dus terug een klein beetje op gang gekomen, maar sinds de federale overheid bijna heel Spanje tot rode zone heeft uitgeroepen, heeft TUI Fly zijn toeristische vluchten vanop Deurne tot minstens 6 oktober gestaakt. Volgens Wouter Dewulf, transporteconoom van Universiteit Antwerpen, kunnen die toeristische vluchten op lange termijn sowieso beter worden afgeschaft. “Vanuit een maatschappelijke kosten-batenanalyse is het niet verantwoord om in Deurne toeristische reizen toe te laten”, zegt Wouter Dewulf. “Het is absurd dat Deurne de luchthaven van Zaventem concurrentie aandoet, omdat het er op een steenworp vandaan ligt. Bovendien ligt de luchthaven dicht bij de stad, waardoor er in Deurne veel lawaaihinder voor bewoners is. Voor de luchthaven van Oostende ligt dat anders, omdat die verder van de stad ligt en ook de afstand tot Zaventem groter is.”

Er is nochtans een markt voor toeristische vluchten vanop Deurne. De luchthaven haalde in 2019 een recordaantal van 306.330 passagiers. “Maar als bestemmingen zoals Málaga en Alicante in Deurne niet meer zouden worden aangeboden, nemen reizigers gewoon het vliegtuig in Zaventem”, zegt Dewulf. “Het grote probleem is het gebrek aan een coherent luchtvaartbeleid in België. De luchthaven van Zaventem is een federale bevoegdheid, terwijl Deurne onder de Vlaamse bevoegdheid valt en Charleroi onder de Waalse. De regio’s doen nu vooral wat goed is voor hun luchthaven, en houden geen rekening met wat goed is voor België. Er moet veel meer coördinatie tussen de regeringen komen”, zegt Dewulf.

De econoom benadrukt dat zakenvluchten vanop Deurne, zoals naar Londen, wel nodig zijn. “Het is wetenschappelijk bewezen dat een zakenluchthaven meer geld naar een stad brengt, omdat het de bereikbaarheid van een stad vergroot. Dat trekt zakenmensen aan. Maar toeristische vluchten zijn niet te verantwoorden”, zegt hij. (…)” Zo hoort u het eens van een ander… Ooit werd Deurne gezien als een zakenluchthaven… maar dat is al lang geleden…