Vliegen is veel te goedkoop!

Het is een beetje een open deur intrappen: de vliegtickets zijn erg goedkoop geworden. Luchthavens maar ook luchtvaartmaatschappijen bestaan bij gratie van overheidssteun. Het vliegveld van Deurne zou al lang dicht zijn, mochten er geen handenvol subsidies zijn.

Het Nieuwsblad van 4 september 2020: “Eén miljoen zitjes te koop voor 5 euro: dat was de actie waarmee Ryanair deze week het najaar inzette. En dat leidt tot absurde situaties. We slaagden erin om tickets te vinden waarmee je – met een tussenstop in Barcelona El Prat – voor 10 euro van Charleroi naar Zaventem kon. Vertrek om 14.45 uur, aankomst om 22.05 uur. Langer onderweg, maar wel fors goedkoper dan de trein, die voor dat traject 17,10 euro aanrekent.

Het is voor het eerst dat een binnenlandse afstand in België goedkoper is per vliegtuig dan per trein. Absurd, zeggen ze bij de Bond Beter Leefmilieu. “Dit is de wereld op zijn kop, en het gevolg van de regelgeving”, zegt beleidscoördinator Mathias Bienstman. “Op een treinticket moet je belastingen betalen. En een bus moet accijnzen betalen voor zijn brandstof, een vliegtuig niet. Het is ook ethisch een discutabele actie: moet je mensen nu naar het vliegtuig lokken, terwijl we de strijd tegen corona aan het voeren zijn en er overal rode zones zijn?”

“Dit is waanzin”, zegt ook reisexpert Robrecht Willaert van Travel Magazine. “Vroeger heette dat truken van de foor, nu noemt mendat moderne marketing. De redenering is dat de vliegtuigen toch moeten vliegen, want de vaste kosten blijven dezelfde. Maar probeer maar eens om ook echt aan 5 euro te vliegen: Ryanair rekent voor zowat alles een toeslag aan. Dit is modern boerenbedrog.”

Weersta aan de verleiding

“Dit zet druk op de hele sector en haalt alle evenwichten weg”, zegt Mathias Bienstman. “Het is niet de bedoeling dat luchtvaartmaatschappijen de overheidssteun die ze hebben gekregen, omzetten in goedkope tickets. De politiek moet dit aanpakken. En aan consumenten willen we aanraden om te proberen aan de verleiding te weerstaan.”

Dat laatste zal moeilijk worden, want we staan aan het begin van een heuse prijzenoorlog, voorspelt transporteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen). “De komende maanden wordt het vechten voor klanten, want je kan niet al je vliegtuigen in de woestijn parkeren”, zegt hij. “Het wordt een survival of the fittest, en Ryanair is op dit ogenblik de fittest. Ze hebben minder kosten dan de concurrentie, ze hebben cashreserves en ze hebben geen intercontinentale vluchten, waardoor de crisis hen minder pijn deed. Ze kunnen tegen een stootje. Als ze marktaandeel willen pakken, is het nu.”
Op langere termijn zal vliegen wel weer duurder worden. “Er gaan slachtoffers vallen in deze prijzenoorlog”, zegt Dewulf. “De crisis duurt veel langer en gaat dieper dan gedacht. Er zijn enkele maatschappijen die het al moeilijk hebben. En als zij failliet gaan, is er minder capaciteit op de markt en gaan de prijzen omhoog. Al is het zeker niet zo dat al die tickets echt 5 euro kosten: maak er gerust 80 euro van. Ryanair is er meester in om geld te vragen voor alles behalve het ticket zelf. (…)”