Trein ter vervanging van vliegtuig…

Er beweegt wat in ons landje. Zou de trein een alternatief kunnen vormen voor het (hinderlijk) vliegverkeer? Kunnen vluchten uit Brussel, Deurne of andere luchthavens vervangen worden door een treinrit? De federale overheid gaat bestuderen of en tussen welke steden het kan. Het Nieuwsblad van 2 juli 2020: “Nu er opnieuw een nachttrein is vanuit Brussel naar Wenen en de luchtvaart steeds meer in beeld komt in de klimaatdiscussie, wil de FOD Mobiliteit uitzoeken hoe het vervoer tussen bestemmingen duurzamer en milieuvriendelijker kan. “De afgelopen maanden zijn er verschillende resoluties in het parlement geweest. Deze studie is daar het resultaat van”, zegt Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de FOD Mobiliteit.

Er wordt gekeken naar “de mogelijkheden voor een vervanging van een deel van het luchtvaartverkeer vanuit Brussels Airport en de andere luchthavens in België (Oostende, Charleroi, Luik, Deurne en Kortrijk) naar het spoorverkeer”. Een studiebureau zal uiteindelijk moeten komen tot een lijst van mogelijke stedenparen waarvoor een overstap kan. “Je kan zowel denken aan transferverkeer als bestemmingsverkeer. Een klassieker is een verbinding van Brussel naar Schiphol, voor een aansluiting richting Canada”, legt De Spiegelaere uit. “Op eventuele bestaande treinverbindingen kan bekeken worden of het aanbod breder kan.”

Meer comfort

“Een eerste deel van de studie moet nog dit jaar klaar zijn. Het moet het huidige internationale spoor- en luchtverkeer in kaart brengen: wat is de markt voor elk type vervoer? In een tweede deel, volgend jaar, wordt een vergelijking gemaakt tussen sporen en vliegen op het vlak van reistijd, prijs, comfort en flexibiliteit. Daarbij wordt rekening gehouden met het huidige beleid en de verwachtingen tot 2030. (…) “

“Bij de actiegroepen Back on Track Belgium en Vliegerplein tonen ze alvast interesse in de studie en houden ze de resultaten in de gaten. “Maar de grote vraag is wat de intentie van de studie is. Waakzaamheid is geboden”, waarschuwt Piet De Roeck van Vliegerplein. Hij wijst ook op de miljoenensteun die (regionale) luchthavens zoals Antwerp Airport ontvangen.”