Minister teruggefloten over trainingsvluchten

De minister die dacht dat hij het aantal trainingsvluchten kon verdubbelen zonder dit te voor te leggen aan de omwonenden, werd teruggefloten door de raad voor vergunningsbetwistingen.

Het Laatste Nieuws van 30 juni 2020: “Nadat de stad Mortsel en gemeenten Borsbeek en Boechout beroep aantekenden, heeft de Raad voor Vergunningsbetwistingen een besluit van voormalig Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van Den Heuvel (CD&V) vernietigd. De aanpassing moest duidelijkheid scheppen over de interpretatie van ‘vlucht’ en ‘vliegbeweging’ in het kader van trainingsvluchten op de Antwerpse luchthaven.

Het Vlaams departement Omgeving had een verzoek tot bijstelling ingediend voor de milieuvergunningsvoorwaarden van de uitbater van de Antwerpse luchthaven. Aan de basis lag een spraakverwarring over een ‘vliegbeweging’ en een ‘vlucht’. Bij een vliegbeweging stijgt en landt het vliegtuig op dezelfde luchthaven. Denk maar aan een trainingsvlucht. Bij een vlucht stijgt het vliegtuig op op de ene luchthaven en landt het elders op een andere luchthaven.

De milieuvoorwaarden die het aantal trainingsvluchten bepaalt, werd in het besluit versoepeld door het aantal toegelaten vliegbewegingen tussen 2019 en 2022 met meer dan 50 procent te verhogen: van 10.000 naar 18.000 bewegingen. Daarvoor was er sprake van 10.000 ‘vluchten’, nu van 18.000 ‘bewegingen’. “Door één vlucht te definiëren als twee bewegingen wordt er een loopje genomen met de milieuvergunning voor de luchthaven van Deurne”, klonk het bij de gemeente Boechout.”

Versoepeling

En dus tekenden de besturen van Mortsel, Borsbeek en Boechout beroep aan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, omdat de voorwaarde in feite een versoepeling was van het aantal toegelaten trainingsvluchten. De gemeentes krijgen nu gelijk. Volgens de Raad heeft de beslissing het voorwerp van de verzochte bijstelling zodanig gewijzigd, dat het openbaar onderzoek en de verleende adviezen zinledig werden gemaakt. (…)”