Persmededeling Vliegerplein ivm nieuwe subsidieovereenkomsten en investeringen

Vliegerplein eist: een nieuwe subsidieovereenkomsten en investeringen voor de periode 2019-2024 zonder doorlichtingsrapport van het rekenhof!

De Vlaamse regering heeft vrijdag 8.5.2020 beslist om een dading af te sluiten met de LEM’s Oostende en Antwerpen, op basis waarvan een aanzienlijke extra exploitatiesubsidie zal uitbetaald worden .

De documenten bij deze beslissing zijn opnieuw niet publiek toegankelijk, het gebrek aan transparantie hebben wij reeds zeer herhaaldelijk in het verleden aangeklaagd.

Vliegerplein heeft zelf op basis van de analyse van de jaarrekeningen een overzicht van de subsidiestromen en betaalde concessievergoedingen opgemaakt.

Ik stuur U in bijlage een Excel tabel, met een overzicht van de financieringsstromen op basis van de beschikbare neergelegde jaarrekeningen van de LOM’s en de LEM’s tot 31.12.2018…

De subsidieovereenkomst met de LEM NV Antwerpen is exemplarisch bijgevoegd, de subsidieovereenkomst met de LEM NV Oostende is gelijkaardig, behoudens de cijfers.

Op korte termijn zullen nieuwe subsidieovereenkomsten tussen de huidige Vlaamse regering en de LEM’s Oostende en Antwerpen moeten afgesloten worden voor de periode 2019-2024 , zoals werd overeengekomen bij het afsluiten van de concessieovereenkomsten in 2013.

Uit deze jaarrekeningen blijkt zeer duidelijk dat deze subsidies de omzet ruim overtreft.

Er is maar één besluit mogelijk : zonder het infuus van de exploitatiesubsidies en de volledige betaling van de infrastructuur en het groot onderhoud ervan door de LOM’s NV (=het Vlaams Gewest ) is er geen rendabele uitbating van deze luchthavens mogelijk.

Dit is het verhaal van een onverantwoord overheidsbeleid en verspilling van publieke middelen zonder publieke transparantie en verantwoording voor “PRIVAAT VERVOER “, uitgebaat door een private multinational.

Antwerp Airport is een toeristische luchthaven – voor 80 % vandaag een afdeling van TUI – en dit in volledige tegenspraak met de officiële verantwoording en verklaringen dat de luchthaven een noodzakelijke rol en toekomst heeft als zakenluchthaven…

De cijfers van de bewegingen en passagiersaantallen tonen dit overduidelijk aan, en de verklaringen van de CEO’s van Antwerp Airport en TUI in het bijgevoegd interview in de G.V.A. van 9.5.2020 bevestigen dit expliciet.

Bovendien staat dit ganse beleid ook haaks op de dringende noodzaak om een performant, toekomstgericht en ambitieus Vlaams klimaatplan op te stellen en op te starten, met de klemtoon op de uitbouw van het openbaar vervoer – De Lijn -NMBS – Fiets- en Voetpaden INFRASTRUCTUUR…., en een Europees H.S.T. NET als alternatief voor de snelle verplaatsingen binnen Europa.

Het Rekenhof heeft op vraag van de commissie mobiliteit in 2013 voor de effectieve opstart van de privatisering , een summiere en eerste analyse gemaakt van de prognoses en de toegeleverde cijfers ,en toen ernstig voorbehoud gemaakt over de voorspelde “rendabiliteit”… (zie rapport Rekenhof).

Vliegerplein vraagt dan ook een nieuw onderzoek van het Rekenhof op basis van een grondige controle van de cijfers en de boekhouding van de LEM’s en de LOM’s , en een geactualiseerde globale kosten-baten analyse vooraleer een nieuwe subsidieovereenkomst voor de periode 2019-2024 zal afgesloten worden tussen de Vlaamse regering en de LEM’s ,en in voorbereiding van de aangekondigde evaluatie- en visienota over het Vlaamse luchthavenbeleid.

Piet De Roeck
woordvoerder Vliegerplein
0476860031
Bron