Cityjet brengt Air Antwerp ‘mogelijk’ in de problemen…

Dit verscheen eerder op de Facebookpagina van het burgerplatform Vliegerplein. “Zet u even schrap, beste lezer. Want de kans is bijzonder groot dat Kafka nog eens flink in de schaduw wordt gelaten door de feiten, die zich voordoen…

Air Antwerp…
Vorig jaar geschiedt er op het vliegveld van Deurne een zoveelste mirakel. Na de trits faillissementen en weder opstandingen van het bijzonder succesrijke VLM is er in samenspraak met de Vlaamse regering en de club van Deurne (niet bepaald dezelfde als die van Rome) een spoedoplossing gevonden om de altijd zo succesrijke vluchten op Londen blijvend te garanderen. En het mag wat meer zijn zelfs. Zoals gewoonlijk. Nieuwe “niches”…

We citeren uit DE TIJD van 20 mei 2019 (tweeduizend negentien): “KLM EN HET IERSE CITYJET RICHTEN EEN NIEUWE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ OP… die vanuit Antwerpen op nichebestemmingen gaat vliegen.
De luchthaven van Deurne krijgt een nieuwe luchtvaartmaatschappij als klant: Air Antwerp. De aandeelhouders zijn KLM en het Ierse CityJet, dat met 75 procent van de aandelen de controle heeft. CityJet doet geen commerciële vluchten, maar verhuurt vliegtuigen met bemanning aan derden. Air Antwerp gaat ook zelf tickets verkopen.

De maatschappij zou in een eerste fase Antwerpen verbinden met een drietal bestemmingen waaronder London City Airport, schrijft Travel Magazine. Een woordvoerder van Air Antwerp wou dat maandag niet bevestigen. ‘Over precieze bestemmingen is nog geen duidelijkheid. Er zal gestart worden met één Fokker 50, een toesteltype met 50 plaatsen dat ook door het onlangs in vereffening gegane VLM Airlines in Antwerpen werd gebruikt’.”

Cityjet
En dan nu… “Op Brussels Airport vallen de eerste ontslagen sedert de coronacrisis. De Ierse leasemaatschappij CityJet sluit zijn basis op de nationale luchthaven. Daardoor verdwijnen 90 jobs, bevestigt de woordvoerder van CityJet aan DE TIJD…

CityJet staat momenteel op de rand van het faillissement. Twee weken geleden vroeg de Ierse maatschappij bescherming tegen haar schuldeisers aan.
Het bedrijf maakt al twee jaar op rij fors verlies en heeft naar verluidt 500 miljoen euro schulden.
De problemen bedreigen mogelijk ook Air Antwerp, dat voor 75% in handen is van het Ierse bedrijf.”

Luchthaven Deurne.
Eén jaar geleden stelde Marcel Buelens, de topman van “ons” vliegveld tevreden dat er nog werk aan de winkel was. De vliegvergunning (AOC) was er toen nog niet in mei (1 jaar geleden!) en bij de strapatsen van VLM en Air Belgium had de levering daarvan wat tijd gevergd.Toch werd gehoopt in september 2019 te kunnen starten met de Fokker 50, die van VLM kwam. Maar er moest zeker geïnvesteerd worden in andere vliegtuigen…

“Dankzij Air Antwerp komen we in het internationale netwerk van KLM terecht” aldus Buelens “en dat is nog altijd een ronkende naam in de sector van zakenvluchten, een niche waar wij vooral op mikken”.

Wie zal dat betalen? Wie heeft zoveel geld?
Tot zover de zoveelste quasi ongecontroleerde spielerij met even ronkende bedragen ten bate van onze lokale luchthaven. 500 miljoen euro schulden dus. Geraamd. Opgebouwd. TWEE jaar. Vliegvergunning met flinke spoed afgehandeld door de federale instanties… met de hete adem van we weten wel wie in de nek.

Bescherming gevraagd tegen schuldeisers. 75% aandeelhouder. Met 25% er bovenop van KLM dat gezien de corona crisis ook geld nodig heeft.
90 ontslagen reeds in Brussel. Waarvan het merendeel van de werknemers – ALTIJD het slachtoffer (maar vooral van hun eigen luchtvaartsector zélf) – allicht héél erg geloofde in hun maatschappij.
Ze kunnen het maar op de corona crisis steken. Dat ze bij de opstart van Air Antwerp al met een enorm deficit zaten. Alles wordt geloofd. Maar zijn er dan geen behoorlijke boekhouders voorhanden in ons land die zo’n constructies als Air Antwerp doorlichten vooraleer ze een vliegvergunning te geven?
We zijn benieuwd hoeveel het openbaar vervoer in de komende Vlaamse begroting weer gaat moeten inleveren…