Schrap ‘overbodige zonbestemmingen’ in ruil voor staatssteun KLM

Ook in Nederland gaan steeds meer stemmen op om de luchtvaartsector bij te sturen, zeker nu die sector om steeds meer staatssteun zit te pingelen. NH Nieuws van dinsdag 28 april 2020: “Vorige week vrijdag maakte het kabinet bekend KLM door de coronacrisis te willen helpen slepen met een bedrag van tussen de twee en vier miljard euro. De overheidssteun krijgt KLM onder voorwaarden, zoals het niet uitkeren van bonussen en hinderbeperking voor de omgeving. Werknemers met de hoogste salarissen, zoals het management en de piloten zouden moeten afzien van een deel van hun loon. Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen wil dat KLM blijft werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en nachtvluchten.

Las Vegas
Jan Paternotte van D66 wil ook dat KLM het soort bestemmingen onder de loep neemt. Malaga, Ibiza en Las Vegas zijn bestemmingen die pas de afgelopen jaren aan het netwerk werden toegevoegd, maar hebben deze bestemmingen geen extra meerwaarde voor de Nederlandse economie. “Maar het gaat niet om een hard verbod”, benadrukt Paternotte aan NH Nieuws.”

(…) “Onderzoeksbureau CE Delft berekende al dat pure vakantievluchten de Nederlandse economie juist benadelen en banen kosten”, aldus Paternotte in het FD. “We weten dat Nederlanders in het buitenland meer geld uitgeven dan toeristen in Nederland. Goedkoop op vakantie kunnen is fijn, maar betekent dat Nederlanders minder tijd doorbrengen op Texel, op de Veluwe of in de Efteling.”

Het uitgangspunt van het ‘mainportmodel’ dat KLM bedient, is een netwerk van zakelijke bestemmingen. Grote Europese bedrijven die in Nederland gevestigd zijn, zitten met een reden vlakbij Schiphol.

Paternotte: “Om deze reden heeft Nederland bij de fusie van Air France en KLM in 2004 ook bedongen dat 42 zogenaamde ‘sleutelbestemmingen’ gegarandeerd werden.” Het Kamerlid noemt als voorbeelden de vier grootste steden van de Verenigde Staten en Canada, Chinese steden als Peking en Shanghai, en Bangkok (Thailand) en Singapore. “Daarnaast betrof het een aantal typisch voor Nederland belangrijke verbindingen zoals Aruba, Paramaribo en Jakarta.”

D66 vindt dat KLM zich moet richten op het netwerk van zakelijke bestemmingen. “Als KLM steun van de staat nodig heeft voor haar voortbestaan, moet daar ook iets tegenover staan. Een netwerk dat ons banen en economische groei oplevert, en niet extra geld kost.” Klinkt als muziek in de oren…