Luchthaven piekt met 300.000 passagiers

De luchthaven van Deurne heeft vorig jaar de kaap van 300.000 passagiers overschreden. Dat lezen we in de krant de Gazet van Antwerpen van donderdag 2 januari 2020.

Gazet van Antwerpen: “Maar een uitzonderlijk sterke zomer kon het tij keren. 101.069 passagiers reisden in de maanden juli, augustus en september via Antwerpen, een stijging van bijna 10% tegenover de zomer van 2018 (92.043 passagiers). TUI fly startte in april 2019 twee nieuwe ‘etnische’ bestemmingen: Lublin (Polen) en Enfidha (Tunesië). Routes als Tanger, Alicante en Malaga kregen dan weer extra capaciteit.”

“Met onze 306.330 passagiers in 2019 halen wij de doelstelling vooropgesteld voor 2024. Het beste jaar ooit in de geschiedenis van de luchthaven in Deurne” zegt CEO Marcel Buelens. “Dank aan alle mensen die op en rond het ‘vliegplein’ hun best hebben gedaan om hier te geraken. (…) En het einde is nog niet in zicht, want de vragen blijven binnenkomen.”

Vorig jaar klokte het vliegplein af met 298.403 passagiers. Dus de stijging is ten opzichte van vorig bepaald niet bepaald indrukwekkend… WTV weet van zijn kant: “Alles samen vonden ruim 457.400 passagiers hun weg via de luchthaven van Oostende. Een stijging van bijna 9% ten opzichte van 2018. En het beste jaar sinds 1966.”

Maar zowel in Deurne als Oostende gaat het om zwaar gesubsidieerde vluchten naar toeristische bestemmingen. Luchthavens die 40 jaar subsidies nodig hebben om “winst” te maken, veel gekker kan het niet. Naar het milieu en de omwonenden wordt niet omgekeken. Fijn stof, lawaaioverlast en geurhinder zijn dagelijkse kost. De pers bericht daar amper over. Blijkbaar hebben sommige politici en ondernemers nog enkele klimaatrampen nodig, eer er beterschap komt.