Meer passagiers, meer vluchten, meer overlast…

Vorige maand heeft de luchthaven van Deurne een hoog aantal passagiers ontvangen. Traditioneel is het winterseizoen is op het vliegveld minder druk. Uit het Persbericht van de Antwerp, Flanders International Airport “Geen winterblues voor Luchthaven Antwerpen“: “Het passagiersaantal steeg maar liefst met 32,4% tot 20 532 (versus 15 499 passagiers in november 2018). Dit is meteen een nieuw record voor de maand november! Immers, het is al sinds 2001 geleden dat de luchthaven nog zoveel reizigers mocht verwelkomen in deze maand.”

Ja u leest goed: het is al van 2001 geleden dat er zo’n goede trafiek cijfers waren voor de maand november. Het gaat zelfs verder dan dat. Als we de statistieken van de afgelopen 25 jaar bekijken valt ons op dat er 5 keer goed gescoord werd in november: 1999 – 21.600; 2000 – 22.769; 2001 – 24.989; 2015 – 19.718 en 2019 (20 532). Zo uitzonderlijk is dat ook weer niet. De ups en downs van het vliegveld van Deurne zijn letterlijk en figuurlijk niet te tellen…

Wat de luchthaven en jammer genoeg ook de pers “vergeet” te melden is dat de groot aantal passagiers gepaard gaat met een stijging van het aantal vluchten (bewegingen). Er waren 2.719 bewegingen in november 2019 t.o.v. 2.167 in november 2018 of een stijging +25,5%.

De overlast die de luchthaven veroorzaakt wordt amper ernstig genomen. De vraag is of we een toeristische luchthaven willen in Deurne. Willen nog meer subsidies voor meer vervuiling. Of maken we werk van de reconversie van de luchthaven naar een groot natuurpark in de stad?