Oktober topmaand voor Deurne

De Antwerpse luchthaven spreekt zelf van een “ijzersterke start van het vierde kwartaal”. Tienduizend passagiers extra dat is niet min. De kranten zijn natuurlijk weer vol lof voor het vliegveld… Gazet van Antwerpen van 6 november 2019: “De grote stijging komt er door de extra capaciteit die TUI fly op Antwerp Airport heeft gecreëerd”, zegt Vanessa Flamez, woordvoerder van Antwerp Airport. Ze verwijst naar het succes van de vluchten naar Nador en Tanger in Marokko en de nieuwe bestemmingen Enfidha in Tunesië en Lublin in Polen. “Ook de drie dagelijkse zakenvluchten die Air Antwerp naar Londen City aanbiedt, dragen hun steentje aan onze groeicijfers bij”, zegt Vanessa Flamez.” Dat laatste nemen we met een korreltje zout, want cijfers krijgen we niet te zien.

Maar er is eveneens slecht nieuws volgend de krant. “de vluchten naar Lublin worden afgeschaft. “De vluchten tussen Deurne en Lublin waren een behoorlijk succes, maar we hebben beslist om ze stop te zetten”, zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI fly. “De laatste vlucht was eind oktober. In het winterseizoen waren er sowieso geen vluchten naar Polen, en in april 2020 komt de bestemming niet terug.”

Malaga doet Lublin de das om

Waarom moet een behoorlijk boerende bestemming verdwijnen? “Omdat we Lublin vanaf april 2020 willen vervangen door extra vluchten tussen Deurne en het Spaanse Malaga”, zegt Piet Demeyere. “De vraag naar tickets voor Malaga is veel groter dan het aanbod. En we moeten eerlijk zijn: op Malaga vliegen is veel winstgevender dan naar Lublin vliegen.”

Malaga én Lublin aanbieden, is niet mogelijk. “We hebben maar twee kleine vliegtuigen in Antwerpen”, zegt Piet Demeyere. “Onze maximumcapaciteit is bereikt. Als we de ene bestemming willen uitbreiden, moeten we dus een andere bestemming schrappen of er minder op vliegen.” Voor wie het nog niet begrepen heeft: toeristische bestemmingen scoren goed, de rest mag naar de vuilnisbak. En TUI fly is heer en meester op Deurne…

Het Laatste Nieuws heeft ook nog slecht nieuws en dit keer iets ernstiger: “Toch blijft de champagnekurk best op de fles. In september 2020 weten we of actiegroep ‘Verlenging Nooit’ haar gelijk haalt in de rechtszaak tegen de Vlaamse overheid en uitbater Egis. De stad Mortsel en de gemeente Borsbeek stelden zich intussen mee burgerlijke partij met Verlenging Nooit. Ze zijn van mening dat tijdens de ondertunnelingswerken van de Krijgsbaan het luchthaventerrein illegaal werd uitgebreid. De startbaan groeide daardoor met tien meter en er zou een bijkomende veiligheidszone zijn aangelegd. Verder zouden ook onvergunde ophogingen en verhardingen zijn uitgevoerd in een landbouwzone.

Piet De Roeck, woordvoerder van Verlenging Nooit, hoopt dat nog voor de zitting in september 2020 de politiek een objectieve analyse maakt van de cijfers en de toekomstmogelijkheden van de luchthaven. “Dan zal iedereen wel inzien dat de luchthaven in Antwerpen niet houdbaar is.”

Een ijzersterke start? Je voor de toeristische bestemmingen met één luchtvaartmaatschappij. In Oostende is er al een monopolie en Deurne zal snel volgen. En als de subsidies blijven vloeien dan is het niet uitgesloten dat Deurne een Vlaams Charleroi wordt. CEO van Deurne en Oostende weet ar alles van: hij heeft de luchthaven van Charleroi destijds mee “groot” gemaakt. En gezorgd voor een monopolie van Rynair…