Vliegtuigreizen te compenseren, kan dat?

Sunweb beweert op haar website dat ze de CO2 uitstoot compenseert. “Daarom is je vakantie als je met ons reist CO2-neutraal.” zo staat er. Sunweb ondersteunt CO2-reductie die door projecten voor hernieuwbare energie in India. Maar wordt op deze manier de CO2 van elke reis wel volledig gecompenseerd? VRT Nieuws zocht het voor u uit…

VRT Nieuws van vrijdag 1 november 2019: “CO2 is het afvalproduct van de verbranding van fossiele brandstoffen zoals kerosine in een vliegtuigmotor. Hoe meer je vliegt, hoe meer CO2 je in de lucht blaast en hoe meer de aarde opwarmt. Dat is geen veronderstelling, dat staat wetenschappelijk vast. Bovendien is vliegen voor het klimaat de meest belastende vorm van transport.

Minder vliegen ?

Als we de klimaatopwarming willen tegengaan, moet de CO2-uitstoot dus naar beneden. Het beste zou zijn om minder te vliegen, maar dat zit er niet direct in. De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat tegen 2035 het aantal passagiers wereldwijd nog zal verdubbelen tot ongeveer 7,2 miljard per jaar. Nu al pompen alle vliegtuigen samen jaarlijks zo’n 800 miljoen ton CO2 de lucht in.

Hoe dan wel compenseren ? Een uitgebreid aanbod

De vliegtuigsector maakt al zuinigere motoren, maar omdat we steeds meer vliegen, blijft de totale CO2-uitstoot toenemen. Er is dus nood aan een andere manier om de CO2-uitstoot aan te pakken. En hier komt het idee van compensatie op de proppen.

We kunnen bijvoorbeeld bomen planten die de CO2 van de vliegtuigen uit de lucht halen. Bomen doen dat namelijk door hun bladgroenwerking.  Bosaanplanting wordt dikwijls voorgesteld als dè oplossing. Maar onderzoekers aan de Universiteit van Gent berekenden dat je 2,5 hectare bos moet aanplanten om 6 vliegtuigtickets (heen en terug) naar Japan te compenseren. Er is dus simpelweg bij ons niet genoeg ruimte om de CO2 van al onze vliegreizen te compenseren met bomen.(…)

Projecten zijn niet altijd even transparant

Het aanbod aan projecten om de CO2 van vliegtuigen te compenseren is enorm. Sunweb heeft gekozen om de bouw van windmolens in India te sponsoren. “Een project dat er zonder die steun niet zou komen” zegt commercieel directeur Tim Van den Bergh: “We engageren ons om per jaar 350.000 ton CO2 te compenseren. Dat is wat onze 1,1 miljoen klanten per jaar aan CO2 uitstoten door hun vluchten, busreizen, en hotelverblijf. Dat hebben we laten berekenen.” Sunweb betaalt daarvoor per reis een paar euro.

Sunweb stort de compensatie niet rechtstreeks aan het windmolenproject in India, maar aan Climate Care, een tussenorganisatie die allerlei CO2-compensatieprojecten aanbiedt. Er zijn steeds meer van die bedrijven en ze zijn niet altijd even eerlijk en transparant in wat ze doen. Het is gewoon big business. In 2007 is Climate Care al eens betrapt op een fout. Ze hadden onder het mom van CO2-compensatie 10.000 energiezuinige lampen uitgedeeld in een Zuid-Afrikaanse sloppenwijk maar nadien bleek dat de inwoners die lampen sowieso zouden krijgen. (…)

Op de vraag: “Klopt het dat Sunweb de CO2-uitstoot van je reis volledig compenseert?”, is het antwoord dan ook: “Het klopt een klein beetje.” Voor het bedrijf is dit een startpunt: “Wij hopen hiermee mensen meer te sensibiliseren en wij gaan in de toekomst nog meer projecten doen waarbij wij mogelijk een bijdrage van klanten vragen, of de medewerking. Als dit een marketingstunt zou zijn, zou het heel veel geld zijn voor een kleine stunt”, zegt Van den Bergh.”