Boeing inschrijven kost minder dan een auto

Ongelooflijk maar waar… Het is in ons land goedkoper om een tweedehands Boeing-vliegtuig in te schrijven dan een personenwagen. In dit apenland kan het blijkbaar…

Het Nieuwsblad van 19 oktober 2019: “De belasting op inverkeerstelling (BIV) voor vliegtuigen ouder dan tien jaar bedraagt amper 61,5 euro. En dat terwijl de BIV voor oudere auto’s werd verhoogd om het voertuigenpark te vergroenen.

“Via een ingrijpende wijziging van de berekeningswijze van de belasting op inverkeerstelling wil de Vlaamse regering overtuigen om voor een milieuvriendelijke wagen te kiezen.” Zo klonk het in 2016, toen de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting werden opgetrokken voor auto’s die veel CO2 en fijn stof uitstoten.

Als gevolg daarvan betaal je voor een tien jaar oude Ford Mondeo 133 euro BIV, meer dan het dubbele als voor een vliegtuig van diezelfde leeftijd. Ook bij vliegtuigen geldt “hoe ouder hoe vervuilender”, maar de inschrijvingstaks bedraagt maximaal 61,5 euro zodra ze minstens tien jaar oud zijn. Of het nu gaat om een privévliegtuigje of om een Airbus of Boeing. Dat blijkt uit de officiële tarievenlijst van de Vlaamse Belastingdienst. Hetzelfde tarief is ook van toepassing in Brussel en Wallonië en geldt ook voor jachten en pleziervaartuigen. Van verkeersbelasting, voor auto’s al snel honderden euro’s per jaar, zijn vliegtuigen helemaal vrijgesteld omdat zij geen gebruik maken van de openbare weg. (sic)

“De belasting op auto’s wordt door de politiek verkocht als ecologische maatregel, maar dan moet je die parameter ook toepassen op andere vervoermiddelen”, zegt fiscaal expert Michel Maus (VUB) bij het horen van de cijfers. “Het is een legitieme doelstelling om het voertuigenpark te vergroenen via fiscale maatregelen, maar vergeleken met het vervuilende karakter van vliegtuigen moet je je daar toch vragen bij stellen. Het valt te vergelijken met de cruiseschepen in de lage-emissiezone: de automobilist betaalt het gelag, terwijl de veel vervuilendere vervoermiddelen gewoon voort kunnen.” (…)

Op Europees niveau

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) wil niet reageren op de cijfers omdat ze nog volop bezig is met de samenstelling van haar kabinet. Het regeerakkoord beperkt zich tot: “inzake internationale scheepvaart en luchtvaart bepleiten we op Europees en internationaal niveau strengere uitstootnormen”. (…) Apenland?!