Toeristische luchthaven scoort…

Het is geen geheim dat het vliegveld van Deurne stilaan een aantal trekjes vertoont van de spitsbroeders uit Charleroi. Een lagekostenmaatschappij heeft het voor het zeggen en de vakantiebestemmingen vliegen in het rond. Tellen we daar ook de onvoorwaardelijk steun van een aantal politici en overheden bij. Tegen beter weten in…

Het Laatste Nieuws van 4 oktober 2019: “De internationale luchthaven van Antwerpen heeft het sterkste kwartaal ooit achter de rug. In juli, augustus en september reisden 101.069 passagiers via Deurne. September was een bijzonder goede maand voor de Antwerpse luchthaven, met bijna 10.000 passagiers of 38,3 procent meer dan in september van 2018. Over het hele kwartaal werd een groei van 10 procent tegenover het derde kwartaal van 2018 genoteerd.”

Traditioneel is september een goede maand voor de luchthaven. Sinds 2013 is zijn de passagiersaantallen voor september beter dan voor augustus. Een uitzondering: vorig jaar september. Reden? VLM stopte alle activiteiten op de Antwerpse luchthaven en ging in vereffening. September 2018 was een rotmaand voor de luchthaven. 

We lezen verder: “Voor de periode januari-september staat de teller nog steeds op 4,9 procent minder, maar de luchthaven hoopt die kloof kleiner te maken in de laatste maanden van 2019.” Dus we mogen ons aan een status-quo verwachten voor de passagiersaantallen op het einde van het jaar.

Het grote verschil zit niet in de nieuwe maatschappij Air Antwerp. CEO Marcel Buelens stelde vorig jaar dat VLM de eerste zeven maanden van 2018 maar 43.000 passagiers vervoerde, terwijl luchtvaartmaatschappijen TUI fly en Flybe ruim 120.000 passagiers vervoerden.

De klachten met betrekking tot lawaai- en geurhinder lijken eveneens toe te nemen. Mocht Deurne nog verder uitbreiden, dan zal de hinder voor de omwonenden en de schade voor het milieu aanzienlijk zijn.

2 ReactiesGeef een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.