Air Antwerp anders bekeken

De krant de Morgen bracht het dossier van de illegale uitbreiding en uitbating van het vliegveld van Deurne niét. Vandaag verscheen er wel een artikel over de luchthaven en Air Antwerp. We willen u enkele “hoogtepunten” niet onthouden…

De Morgen van maandag 16 september 2019: “Met het vliegtuig van Deurne naar Londen? Sinds vorige week kan het weer. Zakenlui en citytrippers verkiezen de snelheid en het comfort van de vlucht boven de trein. En neen, daar voelen ze zich niet schuldig over.” Maar laten we verder lezen…

Vervoalender? Da kan nie!“, zo luidt de neppromo voor ‘Air Antwaarp’. Een slogan waarmee ze de vinger feilloos op de zere plek leggen. Want is het nog verdedigbaar om in tijden van klimaatverandering een korte vlucht in het leven te roepen? En dat op een traject dat reizigers ook perfect met de trein kunnen afleggen? Tegenstanders zoals Wouter Van Besien (Groen) spreken van pure waanzin. “We moeten onze CO2-uitstoot proberen te verlagen, niet verhogen.”

Maar die waanzin heeft wel zo haar voordelen. Als we op een gewone werkdag om half zeven ’s ochtends de luchthaven van Deurne komen binnengewandeld, lopen we fluitend door de security. Alleen TUI-reizigers naar Palma de Mallorca, die met hun korte broeken schril afsteken bij de maatpakken voor Londen, staan mee in de rij. Ook daarna hoeven we niet lang meer te wachten, want inchecken kan tot amper twintig minuten voor het vertrek.” Natuurlijk moet je wel eerst op de luchthaven geraken én er parkeren. Openbaar vervoer naar de luchthaven is er amper…

“Gisteravond is Mark al met Air Antwerp naar hier gekomen. Hij praat enthousiast over het enige vliegtuig van Air Antwerp: een 29 jaar oude Fokker 50, een model met twee propellers dat elders in de wereld haast enkel nog als vrachtvliegtuig wordt gebruikt. Het hoort bij de ouderwetse charme van Air Antwerp, zegt hij. “Je zult het wel merken tijdens de vlucht. Andere maatschappijen proberen elke cent uit je zakken te slaan, maar hier krijg je gewoon een gratis hapje en een drankje. It’s cute and kind.” (…)

Vandaag zullen we amper 50 minuten onderweg zijn, weliswaar met een vertraging van 20 minuten (sic). “Wegens een update van het navigatiesysteem”, zo komt de piloot persoonlijk uitleggen in de kabine. Maar om 7.30 uur, terwijl de zon opkomt boven Antwerpen, denderen we dan toch rammelend over de startbaan om vervolgens uit te stijgen boven het Middelheimziekenhuis. Niet veel later glijden we boven de wolken, terwijl we door een vriendelijke dame getrakteerd worden op koffie en Antwerpse handjes.” Snelle incheck en een gratis drankje en hapje. Ja daarvoor doen we het!

“Er zitten ook wel wat citytrippers op deze vlucht. Zoals Sofie en Milan, een jong koppel uit Breda. Voor hen is dit een puur economische keuze. “De Eurostar kostte ons 280 euro per persoon heen en terug, Air Antwerp 119 euro.” Hetzelfde verhaal horen we bij Fernanda en Jurgen, moeder en zoon, uit Kruibeke. Zij gaan op weekend voor Fernanda’s tachtigste verjaardag. “Als de overheid wil dat we de trein nemen, dan moet ze de tickets maar goedkoper maken”, vindt Jurgen.” Zakenvluchten die 60 euro kosten, vreemd als je het ons vraagt. Het doelpubliek is duidelijk ruimer dan zakenmensen. Centenjagers lijkt meer toepasselijk…

(…) “Snel en goedkoop, of toch maar duurzaam? Het is een dilemma waar veel reizigers mee worstelen. Zo ook een zakenman van een Antwerpse rederij, die we straks opnieuw zullen tegenkomen op de terugvlucht naar Deurne. Hij vliegt speciaal naar Londen voor een vergadering van twee uur. “De elektriciteit van de Eurostar wordt ook niet altijd proper opgewekt, toch?”, werpt hij op. “Bruinkool en steenkool zijn heus niet zoveel beter dan kerosine.”

Hoewel hij naar eigen zeggen geen last heeft van vliegschaamte, heeft hij zijn naam toch liever niet in de krant. “Schrijf maar op dat ik wel stilsta bij de impact op het klimaat. Maar sommige vergaderingen kan ik nu eenmaal niet opvangen met een videocall. En zolang Antwerpen geen halte van de Eurostar krijgt, ben ik met de trein sowieso veel te lang onderweg.” Bruinkool en steenkool in Antwerpen? En de zonne- en windenergie dan? Maar de gebruikers van de luchthaven zullen er niet van wakker liggen. Asociaal tot in de (vlieg)kist. Dank aan de kwaliteitskrant voor dit mooie artikel…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.