Luchthaven Deurne: uitbreidingsplannen…

Het vliegveld van Deurne heeft weer eens grote (uitbreidings) plannen. Maandag ging Air Antwerp van start met drie vluchten per weekdag naar Londen (één vliegtuig). En ook Egis, de uitbater van de luchthaven zou als ver gevorderde onderhandelingen voeren om vanuit Deurne naar Genève, Zürich, Hamburg, München en Manchester te vliegen. Men spreekt ook van Tel Aviv. Ten slotte wordt de parking met 350 plaatsen uitgebreid. Hoezee!

Christof Willocx van Gazet van Antwerpen van 10 september 2019: “(…) Maar de laatste tijd kreeg uitbater Egis veel slecht nieuws te verwerken. In de zomer van 2018 ging VLM Airlines failliet. En begin deze maand zette luchtvaartmaatschappij Flybe de verbinding tussen Deurne en Londen stop, wegens magere resultaten.

“Maar met de komst van Air Antwerp is er nu een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en het financiële centrum van Londen”, zegt Marcel Buelens, algemeen directeur van Egis. “Na het faillissement van VLM Airlines hebben we 40% van onze passagiers verloren. Vandaag hebben we dat verlies al teruggedrongen tot zo’n 10%. En dankzij Air Antwerp denk ik dat het verlies van VLM voor de luchthaven tegen eind dit jaar volledig weggewerkt moet zijn.”

Is de luchthaven rendabel?
“Antwerp Airport is op dit moment zelfs rendabel”, stelt Buelens. “Tenminste, als ik de jaarlijkse werkingskosten die we van de Vlaamse overheid krijgen voor de beveiliging van de luchthaven, buiten beschouwing laat. Maar dat mag ik doen, want als we dat geld niet zouden krijgen, zouden we de beveiligingskosten kunnen aanrekenen aan de passagiers. Zaventem doet dat, maar wij niet.”

De milieubewegingen Bond Beter Leefmilieu en WILOO en burgerbeweging Vliegerplein klagen nochtans al jaren aan dat de Vlaamse overheid te veel geld in de luchthaven van Deurne steekt, en dat Egis een veel te kleine concessievergoeding aan de Vlaamse overheid betaalt. “Die vergoeding bedraagt maar 0,2% van de investering van de overheid“, zei Piet De Roeck, woordvoerder van Vliegerplein, daar onlangs in deze krant over.

Maar daar laat Marcel Buelens zijn slaap niet voor. Hij wil doorgaan met de uitbreiding van de luchthaven. “Er zijn nu concrete gesprekken met een luchtvaartmaatschappij om vanaf maart of april volgend jaar vanop Deurne naar vijf bestemmingen te vliegen die hoog op het verlanglijstje van de ondernemersorganisatie Voka staan”, zegt Buelens. “Het gaat om zakenvluchten naar Genève, Zürich, Hamburg, München en Manchester. We hopen dat die besprekingen eind dit jaar zijn afgerond.”

Veel van de nieuwe bestemmingen zijn al eens eerder aangevlogen geweest. Zonder succes evenwel. Buelens mag zoveel liegen en beledigen als hij wil, hij zal het tij niet kunnen keren. Met zijn riante vergoeding zal hij daar zijn slaap wel niet voor laten…

We willen u ook het commentaar van Vliegerplein niet onthouden: “Met de immer aanwezige blablabla commentaar van de EGIS CEO. Vijf nieuwe bestemmingen… op vraag van de vrienden van VOKA… alle vijf hervatten van roemloos ter ziele gegane lijnen in het vrij recente verleden. Maar nu met grote slaagkans.

Naar Tel Aviv ook. De Joodse gemeenschap, die dan toch wel de rug keerde naar het vliegveld toen er sprake was van PPS projecten als de tunnel in de R11, is enthousiast. Zo gaat het maar in Antwerpen. En die 350 extra parkeerplaatsen… betaal maar beste belastingbetaler.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.