Luchthaven Deurne loopt leeg…

Vanaf 1 september valt de dagelijkse vlucht naar Londen weg. Voor een klein vliegveld als Deurne is dat een flinke dreun. De Britse lagekostenmaatschappij Flybe stopt op 1 september met de vluchten van Antwerpen naar Londen. Dat is minder dan een jaar nadat Flybe met die verbinding was gestart. Hoe ernstig zijn die zakenplannen eigenlijk?!

De Standaard van vrijdag 5 juli 2019: “Voordien was de vliegroute tussen Antwerpen en Londen jarenlang in handen van VLM, de van oorsprong Vlaamse luchtvaartmaatschappij die na een tumultueuze overname door Chinese investeerders in de zomer van 2018 de boeken heeft moeten neerleggen.

De ondergang van VLM heeft het aantal passagiers in Deurne behoorlijk doen dalen: -16 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Voor de hele maand juni telde de Antwerpse luchthaven er 32.000. Ter vergelijking, Brussels Airport in Zaventem haalde alleen al op vrijdag 28 juni, bij het begin van de zomervakantie, 94.000 passagiers.

Niet rendabel

Het besluit van Flybe komt niet als een verrassing. De maatschappij heeft het financieel moeilijk en de ooit zeer rendabele verbinding van Antwerpen naar Londen bleek niet langer een commercieel succes. (…)

Door het afhaken van Flybe blijft op dit moment maar één reguliere luchtvaartmaatschappij meer over op Antwerp Airport: Tui Fly, met charters naar dertien toeristische bestemmingen, zoals de Spaanse vakantieoorden Alicante, Malaga en Mallorca. Elf van de dertien vluchten die vandaag in Deurne doorgaan, zijn voor rekening van Tui Fly.

(…) Maar, zegt woordvoerder Piet Demeyere: “De beperkte start- en landingsbaan maakt dat we alleen met kleinere Embraer-toestellen kunnen vliegen, en niet met een Boeing-toestel. Daardoor zijn bestemmingen die verder gaan dan drie uur niet mogelijk. We kunnen dus niet van Deurne naar Griekenland. Vanop Oostende kan dat wel.”

Hoe moet het verder?

Antwerp Airport hoopt dat nog dit najaar een nieuwe maatschappij op Londen zal vliegen. Het gaat om Air Antwerp, een dochterbedrijf van KLM en het Ierse Cityjet. Air Antwerp doorloopt nu de procedure om een Belgische vlieglicentie binnen te halen. Afwachten of die nieuwe poging wel lukt.

Voorts is het uitkijken naar de evolutie van de zakenvluchten. De kleine privéjets tekenen voor de meerderheid van de vliegbewegingen op Deurne en zijn nog altijd in trek bij Antwerpse diamantairs en bij de managers van de havenbedrijven. Maar ook hier is verandering op komst. (…)

Ook politiek hangt er een schaduw boven de Antwerpse luchthaven. De Vlaamse regering betaalt jaarlijks zowat 4 miljoen euro aan subsidies aan de luchthavenuitbater LEM (een dochterbedrijf van het Franse Egis). Maar over die subsidies loopt al jaren een dispuut met de Europese Commissie. Als Europa de Vlaamse miljoenen als onrechtmatige staatssteun beoordeelt, en Egis dat geld moet terugbetalen, duikt Antwerp Airport diep in de rode cijfers.” 

Zonder politieke steun was het vliegveld van Deurne al geruime tijd gesloten. Een minuut politieke moed…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.