Luchthaven Deurne loopt leeg…

Vanaf 1 september valt de dagelijkse vlucht naar Londen weg. Voor een klein vliegveld als Deurne is dat een flinke dreun. De Britse lagekostenmaatschappij Flybe stopt op 1 september met de vluchten van Antwerpen naar Londen. Dat is minder dan een jaar nadat Flybe met die verbinding was gestart. Hoe ernstig zijn die zakenplannen eigenlijk?!

De Standaard van vrijdag 5 juli 2019: “Voordien was de vliegroute tussen Antwerpen en Londen jarenlang in handen van VLM, de van oorsprong Vlaamse luchtvaartmaatschappij die na een tumultueuze overname door Chinese investeerders in de zomer van 2018 de boeken heeft moeten neerleggen.

De ondergang van VLM heeft het aantal passagiers in Deurne behoorlijk doen dalen: -16 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Voor de hele maand juni telde de Antwerpse luchthaven er 32.000. Ter vergelijking, Brussels Airport in Zaventem haalde alleen al op vrijdag 28 juni, bij het begin van de zomervakantie, 94.000 passagiers.

Niet rendabel

Het besluit van Flybe komt niet als een verrassing. De maatschappij heeft het financieel moeilijk en de ooit zeer rendabele verbinding van Antwerpen naar Londen bleek niet langer een commercieel succes. (…)

Door het afhaken van Flybe blijft op dit moment maar één reguliere luchtvaartmaatschappij meer over op Antwerp Airport: Tui Fly, met charters naar dertien toeristische bestemmingen, zoals de Spaanse vakantieoorden Alicante, Malaga en Mallorca. Elf van de dertien vluchten die vandaag in Deurne doorgaan, zijn voor rekening van Tui Fly.

(…) Maar, zegt woordvoerder Piet Demeyere: “De beperkte start- en landingsbaan maakt dat we alleen met kleinere Embraer-toestellen kunnen vliegen, en niet met een Boeing-toestel. Daardoor zijn bestemmingen die verder gaan dan drie uur niet mogelijk. We kunnen dus niet van Deurne naar Griekenland. Vanop Oostende kan dat wel.”

Hoe moet het verder?

Antwerp Airport hoopt dat nog dit najaar een nieuwe maatschappij op Londen zal vliegen. Het gaat om Air Antwerp, een dochterbedrijf van KLM en het Ierse Cityjet. Air Antwerp doorloopt nu de procedure om een Belgische vlieglicentie binnen te halen. Afwachten of die nieuwe poging wel lukt.

Voorts is het uitkijken naar de evolutie van de zakenvluchten. De kleine privéjets tekenen voor de meerderheid van de vliegbewegingen op Deurne en zijn nog altijd in trek bij Antwerpse diamantairs en bij de managers van de havenbedrijven. Maar ook hier is verandering op komst. (…)

Ook politiek hangt er een schaduw boven de Antwerpse luchthaven. De Vlaamse regering betaalt jaarlijks zowat 4 miljoen euro aan subsidies aan de luchthavenuitbater LEM (een dochterbedrijf van het Franse Egis). Maar over die subsidies loopt al jaren een dispuut met de Europese Commissie. Als Europa de Vlaamse miljoenen als onrechtmatige staatssteun beoordeelt, en Egis dat geld moet terugbetalen, duikt Antwerp Airport diep in de rode cijfers.” 

Zonder politieke steun was het vliegveld van Deurne al geruime tijd gesloten. Een minuut politieke moed…

2 ReactiesGeef een reactie

  • Beste Danny,

    Altijd weer fantastisch om uw “kennis” van zake aangaande de operaties op de luchthaven van Antwerpen te aanschouwen…

    Ten eerste is de lijn naar Southend reeds gestart begin april 2018! Waar dat uw die info weer heeft gehaald god mag het weten.

    Ten tweede, het zal nooit de bedoeling zijn van Antwerp Airport om te gaan concurreren met Brussels Airport! U kan de situatie vergelijken met de Londen City airport en de andere luchthavens van Londen. City zal nooit een poging doen om de andere te overtreffen simpelweg omdat dit gewoon niet kan op het stukje dat zij ter beschikking hebben, net zoals de luchthaven van Antwerpen dat geen 500 a 600ha ter beschikking heeft. Het potentieel van deze luchthavens moet dus ook ergens anders gezocht worden. Wat niet automatisch wil zeggen dat er geen markt bestaat voor deze luchthavens, integendeel!

    Ten derde, wat de privévluchten betreft is FYG volop bezig zijn bestaande infrastructuur te moderniseren en uit te breiden. Ook ASL wil dit jaar nog beginnen aan de bouw van een nieuwe loods dus die fabeltjes dat deze bedrijven Antwerpen willen verlaten zijn complete nonsens!!

    Verder kan ik u ook nog meedelen beste Danny dat er door 2 maatschappijen in totaal 27 slots zijn aangevraagd in… jawel Londen City naar Antwerpen, dit vanaf het winter seizoen.

    U kan nu wel liggen triomferen maar dat zal echter wel maar van korte duur zijn…

  • Awel ja Danny, zoals je zegt. Een minuut politieke moed. 1x serieus investeren en de luchthaven is rendabel. Maar zoals in vorige artikels van jullie. Alles mag maar niet in mijn hof.
    Denk dat de subsidies voor Antwerpen nog miniem zijn. En is het nu enkel omdat jullie dachten dat er nooit iemand van de privé op de kar van de luchthaven ging springen dat er ineens veel meer moet gelobbyd worden tegen de luchthaven? Want ik denk dat vroeger, voor de privé er was, het een beetje stlller werd van jullie kant he. Zoek het artikel maar op….
    De politiek heeft nooit problemen gehad met de subsidies toen het overheid was en zal dat nu ook niet hebben. Zowel nationaal als Europees. Dit is gewoon een peulschil.
    Maar, elk diertje zijn pleziertje. Dus doe zo voort. Ik vind het ook wel amusant om jullie artikels te lezen

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.