Milieugroepen mikken op de regionale luchthavens

Ook de krant De Tijd maakt melding van de milieugroepen die duidelijkheid vragen over de constructies rond de luchthavens van Oostende en Deurne. Zowel de Bond Beter Leefmilieu en de burgerplatformen Wiloo (Oostende) en Vliegerplein (Antwerpen) stellen zich vragen bij de financiering van de regionale luchthavens alsook de manier waarop de afspraken met de Vlaamse overheid tot stand zijn gekomen.

De Tijd van 7 mei 2019: “Beide luchthavens maken deel uit van de Franse groep Egis, die in 2013 een pact sloot met de Vlaamse overheid. Egis garandeert de commerciële uitbating van de luchthavens en de Vlaamse overheid is verantwoordelijk voor de basisinfrastructuur. Dat gebeurt telkens via twee vennootschappen, een LEM (luchthavenexploitatiemaatschappij) van Egis en een LOM (luchthavenontwikkelingsmaatschappij) in overheidshanden.
Marcel Buelens, de voormalige baas van de luchthaven van Charleroi, leidt zowel Oostende als Deurne.

‘Mogelijk strafbare feiten’
Volgens de actiegroepen zijn er indicaties dat ‘een en ander niet correct is verlopen bij de inbreng van het patrimonium van de beide luchthavens in de LOM’s van Oostende en Antwerpen’. Ze hebben via advocaat Johan Verstraeten aangifte gedaan bij de procureur-generaal bij het hof van beroep in Brussel.

De activisten willen dat het parket onderzoekt of sommige documenten geantedateerd werden om het dossier in het voordeel van Egis te laten evolueren. ‘Er zijn aanwijzingen dat mogelijk strafbare feiten gepleegd zijn in het kader van het besluit van de Vlaamse regering van 24.10.2014 over de kapitaalsverhoging van de LOM’s en de daaropvolgende notariële aktes’, zegt de advocaat. (…)

‘Overgesubsidieerd’
De drie groeperingen hebben ook de financiële cijfers van beide regionale luchthavens onder de loep genomen en concluderen daaruit dat Egis de Vlaamse overheid veel te weinig betaalt voor de commerciële uitbating. (…)

‘De privatisering van die lokale luchthavens is aan het begin van deze regeerperiode op zo’n manier geregeld dat alle kostenposten bij de overheid gebleven zijn, en de mogelijk winstgevende posten naar het Franse luchtvaartbedrijf Egis gingen. Er gaan dus nog altijd miljoenen belastinggeld naar de verlieslatende regionale luchthavens, terwijl die een sterke negatieve impact hebben op de luchtkwaliteit en de klimaatverandering’, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. (…)

Uitdoofscenario
De ultieme inzet is de vraag of de regionale luchthavens nog toekomst hebben en zo ja, of ze nog mogen groeien.
Bond Beter Leefmilieu, Wiloo en Burgerplatform Vliegerplein vragen in de aanloop naar de verkiezingen van 26 mei dat de toekomstige Vlaamse regering de subsidieovereenkomsten niet vernieuwt, een uitdoofscenario voor de luchthaven van Deurne uitwerkt en voor de luchthaven van Oostende een reconversie plant naar een kleinere luchthaven met ingekorte banen die ‘s nachts gesloten is. (…)

De krant weet nog te melden dat de firma Egis niet bereid was tot een reactie. Ook op het kabinet van Weyts maakt men zich blijkbaar weinig zorgen. Goed bestuur dat is toch alleen voor de partijpropaganda. Na veertig jaar wanbeleid zal dat er wel bijkunnen denken ze. De toekomst zal het uitwijzen…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.