In memoriam Piet Gillard

Vrijdag 26 april 2019 overleed onze goede vriend en pionier in de brede natuur- en milieuactie Piet Gillard. Na het overlijden van zijn echtgenote maakte Piet een moeilijke tijd door. Na het heengaan van zijn Anny werd hij bovendien getroffen door een zware ziekte, vergelijkbaar met een infarct. Na een tijd gedwongen verblijf in het ziekenhuis kon hij naar huis om daar toch langzaam terug op de been te geraken. Veerkrachtig en met de drive, die we van Piet altijd verwachtten. Maar recent moest hij (terug) opgenomen worden in het ziekenhuis…

Piet was decennialang voorzitter/woordvoerder van onze VATUV actie tegen het vliegveld van Deurne. Talloze keren sprong hij voor onze vereniging in de bres. Als denker-ontwerper, als opsteller van teksten en documenten, als gesprekspartner in overleg met zowel lokale, regionale als (vroeger) nationale besturen. Piet was bedenker van de eerste alternatieve invulling van het vliegveld als “Jan Olieslagers park” (1979)… een plan in 2015 werd geactualiseerd en voor ons nog altijd mee basis is voor discussies inzake de nabestemming van het vliegveld van Deurne.

Toen Delta Air Transport in 1975 vanop Deurne begon te vliegen met Boeing 737 toestellen ontstonden rond het vliegveld diverse lokale actiegroepen, die al spoedig de in 1973 opgerichte Actiegroep Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld (en voor de verwezenlijking van het stadsgewestpark) – kortweg ATUV – vervoegden. Eén van de belangrijkste dossierkenners-activisten bleek al direct Piet Gillard. De Gewestplanning kwam eraan en gedocumenteerd werd besloten op basis van teksten, mee opgesteld door Piet, te ijveren voor het behoud van de visie van het Voorontwerp Gewestplan Antwerpen. Waarin de ruim 150 hectaren grote site van de luchthaven op basis van toen reeds feitelijke gegevens een betere bestemming kreeg als één van de groene vingers reikend tot in de kernstad.

De actiegroepen verzamelden meer dan 10.000 handtekeningen ter ondersteuning van deze visie. En we herinneren ons nog als gisteren dat Piet deze persoonlijk wou gaan afgeven bij de toenmalige staatssecretaris Paul Akkermans. Wat ook gebeurde. In 1979 – het Gewestplan Antwerpen moest nog KB worden – legde Piet Gillard samen met Carl Lenaerts het “Jan Olieslagers park” plan op tafel. Tot in detail onderbouwd met een visie naar zowel natuur als recreatie toe blijft dit een monument binnen de Antwerpse milieuactie. Nooit eerder was zo’n onderbouwd alternatief voor een vorm van economische verdwazing uitgewerkt. De pro luchthaven lobby bewees echter voor een eerste maal over welke lange arm ze beschikken. Wat maakt dat we 40 jaar later – maar nu in dramatische klimaattijden – nog steeds betrokken is bij het ondertussen in 2014 opgerichte burgerinitiatief Vliegerplein. Waar Piet recent nog eens terug zijn visie kon uitleggen.

Piet Gillard was echter véél meer dan een “luchthavenactivist”.

Begin 70er jaren richtte hij samen met Juul Slembrouck en enkele vrienden uit Deurne de Studiegroep Boekenbergpark op. Tot heel recent bleef Piet een drijvende kracht binnen deze werkgroep, die er mee voor zorgde dat het druk bezochte Boekenbergpark nog altijd vele natuurelementen bevat. Waar ze al die jaren voor ijverden.

Piet was ook een aantal jaren actief binnen Agalev, waar hij een van de belangrijke raadgevers was inzake visie op landschapsparken, ook in de context van waterbeheer. Samen met andere activisten uit het groot Antwerpse stond hij ook pal inzake andere belangrijke dossiers als daar waren Duwvaartkanaal, de situatie op de Antwerpse Linkeroever (met Baalhoekkanaal en Bocht van Bath), studie van een aantal al dan niet bedreigde natuurgebieden enz. Kortom: Piet Gillard behoorde ongetwijfeld tot de kern van mensen die in de 70er jaren – maar ook later – de milieubeweging in onze ruime regio mee vorm gaven.

We zullen Piet heel erg missen.

Paul Van Dyck, namens de VATUV kern.

1 CommentaarGeef een reactie

  • Anderen moeten nu het werk van Piet voortzetten. Dankbaarheid en respect zijn nu aan de orde. Rust in vrede…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.