WILOO stapt (opnieuw) naar de Raad van State

Een persmededeling van WILOO, onze Oostendse evenknie… “Op verzoek van de directie van de luchthaven van Oostende heeft (ex-)minister van Omgeving, Natuur en Landbouw mevrouw Joke Schauvliege, bij nieuw besluit van 18 januari 2019, voor de tweede maal, jaarlijks 180 uitzonderlijke nachtelijke bewegingen met lawaaierige vliegtuigen toegelaten boven onze stad.

Het betreft toestellen met een geluidpiekniveaus tot een maximum van QC-26. In de originele milieuvergunning uit 2004 was vanaf 2015 een nachtelijk maximum van QC-12 voorzien. QC-26 is (iets meer dan) een verdubbeling van de toegelaten geluidsdruk.

De eerste keer dat de minister hiervoor toelating gaf, was op 5 oktober 2016. Dat besluit werd door de Raad van state vernietigd op 8 november 2018 nadat WILOO hiervoor een verzoekschrift indiende eind 2016. De gebrekkige motivatie van de minister was de hoofdzakelijke reden voor de vernietiging door de raad.

In het recente nieuwe besluit van minister Schauvliege is de motivatie echter even gebrekkig!

Opnieuw ging de minister in tegen het advies van haar eigen administratie.

Het besluit bevat een aantal onwaarheden:

  • na het toelaten van de QC26-regel door de W-Vl. Deputatie eind 2015 is in het jaar 2017 het aantal potentieel ernstig gehinderden met 162% toegenomen in plaats van gedaald,
  • de stelling dat veel maatschappijen de luchthaven links laten liggen omdat de geluidsregels te streng zijn klopt niet. Op de luchthaven van Maastricht – Aachen Airport bijv., een met Oostende vergelijkbare regionale luchthaven, werd vorig jaar en ondanks een volledige nachtsluiting 124.676 ton vracht vervoerd. Oostende, ’s nachts open voor 1080 bewegingen (waarvan 180 met toestellen tot QC-26 in 2016-17-18) haalde in 2018 slechts 27.719 ton. Dat de Oostendse luchthaven “uit economische noodzaak” (meer lawaaierige) nachtvluchten nodig heeft klopt niet. De echte reden, en dat wordt nu al decennia lang (*) bewezen, is dat Ostend-Bruges Airport te weinig “capture area” heeft, dat ze geografisch zeer slecht gelegen is, in de periferie en ver van de industriële zwaartepunten. In de ondertussen drie jaar dat hogere QCs werden toegelaten, heeft de directie geen vaste nieuwe vrachtklanten kunnen aantrekken. Enkel wat extra ad hoc verkeer met oudere B744 toestellen.
  • de minister stelt in haar nieuwe besluit dat de gestandaardiseerde geluidsmetingen van vliegtuigen, genoteerd op de boordpapieren, geen maat zijn voor de reële geluidbelasting, lees irrelevant zijn. De bewering van de minister dat QCs er niet echt toe doen, is een aanfluiting van de geluidsleer, een miskleun van een “serieuze” statistische benadering van de geluidsproblematiek, en eerder een poging tot misleiding van de brave burger!Ook in het (opnieuw) negatief advies van de afd. GOP van het departement Omgeving (advies AMV/93220/1019) wordt de stelling van de minister rond QC-hoogte en effectieve geluidsdruk ontkracht!

Om deze redenen stapt vzw WILOO opnieuw naar de Raad van State.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.