Vliegtuig belandt naast startbaan…

Een vliegtuig van touroperator TUI kon deze morgen rond half zeven niet vertrekken vanop de luchthaven van Deurne (Antwerpen). Bij het taxiën kwam het toestel met zijn neus in het gras naast de startbaan terecht…

De Standaard van zaterdag 2 februari 2019: “Er raakte niemand gewond, maar omdat het vliegtuig door de drassigheid van het gras vast kwam te zitten, moest het worden ontruimd. De reizigers werden op bussen gezet en zullen naar Zaventem worden gebracht, waar ze op een ander toestel kunnen stappen.

Luchthavencommandant Wim Verbist benadrukt in een reactie dat het incident niet gebeurde tijdens het opstijgen of landen en er dus geen gevaar was voor de passagiers. Mogelijk speelde watergladheid door de overvloedige regenval een rol.”

Zoals altijd op de (k)luchthaven is er nooit iets aan de hand. Passagiers noch omwonenden zijn nooit in gevaar. Het zou het ook anders kunnen op een luchthaven die alles kan, maar niets presteert. En dan hebben we nog niet over het milieu gehad…

2 ReactiesGeef een reactie

  • Zeveraars. Voor het milieu was het juist goed want het toestel is niet kunnen opstijgen of landen in Antwerpen dus minder co2, of vergis ik mij?

  • Beste Danny,

    Zoals altijd ben je weer eens paraat om weer een prachtig opiniestuk te schrijven over de kluchthaven. (sic)

    Als eerste puntje zou ik u er graag op wijze beste Danny dat het toestel in kwestie niet met zijn neuswiel naast de startbaan is terecht gekomen maar naast stand 110 ofwel de oude Helispot 1. Maar dat wisten jullie waarschijnlijk wel als specialisten terzake over de kluchthaven die jullie al 45 jaar op de voet volgen, na het bekijken van de vrij te raadplegen foto’s die door de media verspreid worden. Ook vind ik de zeer professionele items die geplaatst worden op openbare Facebook groepen zoals “Een luchthaven past niet in een woonwijk” en “Vliegerplein” zeer bemoedigend… Alsof dit soort zaken enkel maar kunnen gebeuren op kluchthavens in stedelijke agglomeraties. Wel ik kan u dan bij deze melden dat dit soort zaken dagelijkse kost zijn op kluchthavens wereldwijd die omringd worden door weides met koeien en mest.

    Een tweede puntje beste Danny is het volgende. In uw opiniestuk van 8 januari over de trafiekcijfers van het jaar 2018, voegt u ook een tabel bij over de historie van de trafiekcijfers van 1986 tot nu. Vooreerst vind ik het zeer knap van u dat u deze cijfers ieder jaar opnieuw tracht bij te houden. Maar bij deze tabel heb ik toch wel zwaar mijn bedenkingen. Namelijk, kan u mij is uitleggen wat het verband is tussen het totaal aantal aan vliegbewegingen op jaarbasis te maken heeft met de mogelijke personen aan boord bij iedere beweging??? Houd u dan rekening met het aantal trainingsbewegingen die in 2018 net niet de kaap van 12000 hebben bereikt (en dus trouwens perfect in regel zijn met de geldende milieuvergunning). Als ik naar de cijfers van vorig jaar kijk alvast niet want daar heeft u gewoon het aantal passagiers gedeeld door het totaal aantal bewegingen van vorig jaar inclusief die 12000 trainingsbewegingen. De vergelijking die u tracht te maken licht jammer genoeg voor u niet zo simpel. Ikzelf zou er zelfs niet aan willen beginnen als ik tenminste een correct beeld zou willen schetsen van de situatie die zich op dit ogenblik voordoet!

    Desalniettemin beste Danny hoop ik dat u in de toekomst iets helderdere en vooral meer correcte opinie stukken zal schrijven voor Vatuv, want op deze manier kan geen enkele persoon die iets of wat kennis heeft van deze branche u en dus ook Vatuv nog osérieux nemen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.