Studie is vernietigent voor Belgisch luchtvaartbeleid

De krant De Morgen komt met een gelekt rapport dat niet mals is voor het Belgische luchtvaartbeleid. Meer dan 200.000 mensen ondervinden last van geluidshinder en het ontbreekt de politiek aan structurele samenwerking om dit op te lossen. “Geen enkele objectieve parameter kan het huidige spreidingsplan rechtvaardigen.”

De Morgen van 25 januari 2019: “237.875 mensen hebben last van geluidshinder door het vliegverkeer. Dat blijkt uit een evaluatiestudie van het Belgische luchtvaartbeleid, die minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in 2017 had besteld bij het Franse consultancybureau Envisa.

De conclusies uit het eerste hoofdstuk van de impactstudie blijken niet mals voor het Belgische luchtvaartbeleid, zo melden Le Soir en De Standaard. Er is sprake van verdeeldheid in de regering, gebrekkig overleg tussen de gewesten en slechte communicatie naar de randbewoners toe. Het leidt er allemaal toe dat de geluidshinder onopgelost blijft. (…)

Gezocht: objectieve parameters

Om alle gemeenten tevreden te houden, is volgens luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) een meer eengemaakt beleid nodig. “Zoek een politiek en technisch compromis op basis van objectieve criteria.” Dat politiek pragmatisme ontbreekt momenteel, stelt het evaluatierapport. Zo was het aantal betrokken buurtbewoners nog nooit geteld als maatstaf om de vliegroutes op af te stemmen, noch het precieze geluidsniveau in elke gemeente. De vliegroutes werden vooralsnog enkel geografisch bepaald. “Er geen enkele objectieve parameter om de huidige spreiding te rechtvaardigen”, valt te lezen.

Voor luchtvaartspecialist Luk De Wilde moet veiligheid de eerste parameter zijn. Een veilige vlucht stijgt op met de wind op de neus en met voldoende spreiding tussen de vlucht ervoor en erna. “De luchthaven ligt daar, structureel kan je daar niets aan veranderen. Of het vliegtuig dan noordwaarts of zuidwaarts wordt gestuurd, de rand is overal volgebouwd. Dan kan je niet zomaar iedereen tevreden stellen.”

De hete aardappel

Dat de politici geen consensus bereiken ligt volgens het rapport onder meer aan de verdeeldheid in de Belgische politiek. Zo geldt enkel in het Brussels Gewest het boetesysteem voor geluidsoverlast, terwijl Vlaanderen minder strenge geluidsnormen hanteert. “Belachelijk”, vindt Van de Voorde. “Sommige piloten schakelen in Machelen over op full power om nog snel te kunnen afbuigen voor de grens met Brussel. Zo krijgen ze geen boete, maar maken ze wel meer lawaai.” Ook De Wilde hekelt het gebrek aan slagkracht. “België heeft gewoon geen luchtvaartvisie. Elke minister geeft de hete aardappel door aan de opvolger.”

Moet de luchthaven het dan zelf oplossen? Brussels Airport had het gelekte rapport nog niet gelezen en wenst voorlopig niet te reageren op specifieke vaststellingen. Woordvoerder Anke Fransen laat wel weten dat ze de politiek al jaren vragen om een stabiel en coherent wettelijk kader te creëren. “Zelf voeren wij een stimulerend beleid om de meest geluidsarme vliegtuigen naar onze luchthaven te trekken. De luidste vliegtuigen betalen drie keer meer taksen dan de stilste vliegtuigen.”

Daar kunnen ze in Deurne nog iets van leren…

1 CommentaarGeef een reactie

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.