Deurne is geen zakenluchthaven

In het bestuursakkoord van de stad Antwerpen zijn Sp.a, VLD en N-VA overeengekomen dat “de luchthaven de focus legt op zakenvluchten“. Maar niet iedereen leest wat er staat. Uitvluchten de drogredenen vliegen ons om de oren…

Het Laatste Nieuws van 25 december 2018: : “De focus moet volgens dat akkoord liggen op zakenvluchten met ‘kleine vliegtuigen’. “We zouden wat meer uitleg willen krijgen van de stad”, zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Fly. Die maatschappij zorgt voor het leeuwendeel van het aantal passagiers in Deurne.

Voor sp.a zal de gemeenteraad voortaan moeten uitmaken of nieuwe bestemmingen een zakelijk of een meer toeristisch doel dienen. Koen Kennis (N-VA), die in de stad schepen voor Mobiliteit blijft, wijst erop dat de luchthaven zich nu in aantal vluchten al focust op zakenreizigers. In de milieuvergunning is niet het aantal passagiers het criterium. Want dan zou de balans altijd doorslaan naar toerisme. (…)

Piet Demeyere (TUI Fly) beklemtoont dat zijn maatschappij perfect zakenvluchten kan aanbieden. “Wij volgen waar vraag naar is. Als het stadsbestuur focust op zakenroutes, ga ik ervan uit dat men dat als een haalbaar voordeel ziet. Ik ben vooral benieuwd naar de diepere uitleg achter die resolutie in het bestuursakkoord.” TUI Fly bood al zakenbestemmingen aan, zoals Berlijn, Milaan en Rome. Ze kenden te weinig succes en werden vrij snel geschrapt. De toeristische lijnvluchten naar Zuid-Europa slaagden wél. Dit jaar vestigt Antwerp Airport een absoluut passagiersrecord, net onder 300.000.

VLM was ook een uitgesproken aanbieder van zakenvluchten. De maatschappij legde eind augustus de boeken neer.” Vlaanderen subsidieert dus een verlieslatende toeristische luchthaven. Het milieu en de omwonenden blijven in de kou staan…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.