Uw ticket naar de zon moet duurder

In de Standaard van vrijdag 21 december 2018 stellen Annemie Van Meerbeek en Henk Cuypers dat ze genoeg hebben van de houding van de luchtvaartsector. Die doet volgens hen te weinig inspanningen om anders te vliegen.

Met de kerstuittocht in zicht blijft de luchtvaartsector zweren bij ongebreideld en zo goedkoop mogelijk vliegen. Ondanks klimaatafspraken in Parijs en andere hoogmissen is de luchtvaartlobby er handig in geslaagd om buiten de klimaatdoelstellingen te blijven. Je zou haast geloven dat de luchtvaart als enige economische sector niet bijdraagt aan de klimaatopwarming, terwijl ze in werkelijkheid de snelst groeiende uitstoter van broeikasgassen is.

En the sky is nog steeds the limit. De sector ambieert een duizelingwekkende groei. Denk aan het Masterplan 2040 van de luchthaven van Zaventem, dat het aantal passagiers en cargo tegen 2040 wil verdubbelen. Alles moet wijken voor economische groei en ongebreideld vliegen, met een ongenadige concurrentie tot gevolg. (…)

Vliegen wordt steeds goedkoper, op sommige verbindingen zelfs zestien keer goedkoper dan 25 jaar geleden. Lagekostenmaatschappijen pakken zelfs met gratis vluchten uit, als je ook een hotel en huurwagen boekt. Fiscale privileges zoals geen taks op kerosine en geen btw op vliegtickets maken dat mee mogelijk. Andere vormen van vervoer worden zo uit de markt geprijsd.

Langetermijnstrategie
De expansiedrang van de luchtvaart ergert meer en meer burgers. Stemmen gaan op voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven. Het is hoog tijd dat de beleidsmakers ingrijpen en dat zij de uitbreidingsplannen van Zaventem stoppen. Het Burgerforum Luchthavenregio, dat een aantal bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem groepeert, heeft een 12 puntenplan uitgewerkt. Het tekent een langetermijnstrategie uit voor de luchtvaart in Vlaanderen en België. Enkele ingrediënten:

De luchtvaartsector moet zich engageren voor klimaatdoelstellingen, propere lucht en leefbaarheid voor de omwonenden. De grootste vervuilers gaan eruit.

● Duidelijke normen plafonneren de uitstoot van CO2, stikstofoxiden en (ultra)fijn stof.

● Vliegen wordt duurder. Slimme heffingen stimuleren innovatie en sturen het gedrag van de reiziger. Maatschappijen die werk maken van stillere en minder vervuilende toestellen, betalen minder extra belasting dan de slechte leerlingen in de klas. Hoe langer de vlucht – dus hoe groter de milieu-impact – hoe hoger de belasting. Maar ook de korteafstandsvluchten worden ontmoedigd om meer kansen te geven aan klimaatvriendelijker vervoer. Extra heffingen maken vliegen tijdens de piek minder aantrekkelijk. (…)

● Vliegtuigen worden ‘stiller’. De ‘quota counts’ – de toegelaten maximale geluidshoeveelheid per beweging voor elk vliegtuigtype – gaan drastisch omlaag. Geluidsnormen beschermen ook in Vlaanderen de gezondheid van de burgers.

●  Zoals Nederland voor Schiphol een plafond op het totaal aantal vliegbewegingen per jaar ingevoerd heeft (500.000 bewegingen), doet ook België dat voor zijn luchthavens. (…)

Lees het volledige artikel hier.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.