Net zoals Deurne, is Vliegveld Groningen is bodemloze put

Wie denkt dat Deurne alleen is met zo’n ondermaatse prestaties, is er aan voor de moeite. Ja, het kan nog erger… Lees en “geniet” mee…

Das Kapital van 9 december 2018: “Neem nou de toestand afgelopen week rond Groningen Airport. Vliegveld heeft nog nooit een euro winst gemaakt en altijd op belastinggeld geteerd. Maar toen onlangs een van de twee vaste vliegmaatschappijen ermee ophield, brak de paniek alweer uit bij de gemeenten en provincies die de eigenaar zijn van het vliegveld. Spoedberaad, een week om een sluitende begroting te presenteren en meer van zulke dreigende teksten. Nou, wij kunnen u vast verklappen dat Groningen Airport een verliesput is en blijft. Fascinerend is wel hoe sommige lieden blijven dagdromen over Eelde als een soort megabelangrijke mainport. Vragen wij ons af: wat kost dat nou, een paar jaar toegangspoortje tot de wereld spelen? (….) “

Nog een lijnvlucht over

Maar goed, de bloemetjes op de luchthavenburelen staan er inmiddels ook een stuk minder fleurig bij. De afgelopen twee jaar liep het al niet zo lekker met die Nordica-vluchten – regelmatig kwam het toestel niet eens opdagen. En afgelopen week kondigde Nordica aan te stoppen met de lijnvluchten naar Groningen, want die zijn met geen mogelijkheid rendabel te krijgen. Dat hadden KLM, Vueling en Ryanaireerder ook al ervaren. Het gevolg: een luchthaven met nog slechts één lijnverbinding (van de ook al wankele maatschappij Flybe naar Southend) en een handvol vakantiecharters. Het water staat Groningen Airport aan de lippen. Uit de conceptbegroting die vorige week uitlekte, bleek dat het vliegveld afstevent op een tekort van 775.000 euro in 2019. Na een spoedoverleg van de aandeelhouders heeft het vliegveld nog een week gekregen om een sluitende begroting te presenteren. En als het mis gaat? Het is luchtvaart hè, dus dan bent u als belastingbetaler uiteraard de klos

Langere startbaan à €18,5 miljoen

Tot 2001 was de rijksoverheid eigenaar van Groningen Airport. In dat jaar werden de aandelen overgedaan aan de provincies Groningen en Drenthe, en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo. Ze kregen er van het Rijk €18,5 miljoen bij om de landingsbaan te verlengen van 1800 naar 2500 meter, zodat vliegtuigen verdere bestemmingen rechtstreeks konden aanvliegen. De nieuwe aandeelhouders gooiden er vervolgens tot 2014 ieder jaar een miljoen tegenaan om de exploitatieverliezen bij te plussen. Voorts is er dan nog €3,4 miljoen nodig voor een nieuwe brandweerkazerne, en betaalt het overheidsbedrijf LVNL op dit moment de kosten van de luchtverkeersleiding in Groningen, wat neerkomt op een paar miljoen per jaar (pdf).

€100 subsidie per ticket

Niet alleen de luchthaven zelf wordt overeind gehouden met belastinggeld, ook de maatschappijen die hun kisten neerzetten op Eelde vreten mee uit die ruif. Alleen al in 2018 kreeg Nordica €2 miljoen subsidie uit het Routefonds, ter compensatie van alle lege stoeltjes op de vluchten naar Kopenhagen en München. En dan nog de hand ophouden omdat het niet genoeg is. Ook Flybe krijgt een half miljoen per jaaruit dit fonds, dat in totaal gevuld is met €10 miljoen. Volgens de vereniging van omwonenden vertrekken de vluchten vanaf Eelde zo’n beetje half leeg. Het komt er op neer dat elke betalende passagier voor ongeveer 100 euro gesponsord wordt met belastinggeld. De noordelijke gemeenten en provincies vinden die staatssteun verder niet zo problematisch, want ze geven die subsidie ‘als marktdeelnemer’. De bijbehorende voorwaarden, zoals een beetje rendement en terugbetaling, worden voor het gemak maar even vergeten. De grote vraag is natuurlijk of ze daar bij de staatssteunopsporingsdiensten in Brussel in trappen. (…)

Rendabele exploitatie onmogelijk

Volgens de Rekenkamer (persbericht in pdf) laten de dames en heren gedeputeerden in Groningen en Drenthe zich te veel leiden door gedateerde en rooskleurige toekomstverwachtingen. Het probleem is simpel: er wonen te weinig mensen in de regio om er een vliegveld rendabel te kunnen exploiteren. En er zijn genoeg grotere luchthavens in de buurt. Waarom eerst twee uur naar München vliegen om dan over te stappen naar New York, als je met een treinritje van twee uur ook rechtstreeks vanaf Schiphol kunt vliegen? Per jaar vliegen er 100.000 passagiers via Groningen, zo veel schiet Schiphol er per dag de lucht in. Op die manier wordt het nooit wat in Groningen, want regionale vliegvelden zijn pas winstgevend vanaf 1,4 miljoen passagiers per jaar, blijkt uit onderzoek. 

De onderzoekers van SEO zien één mogelijkheid om de boel rendabel te krijgen. Dat is sterke groei van een spotgoedkope maatschappij als Ryanair, die het met stunttarieven aantrekkelijk kan maken om vanuit de Randstad naar Groningen te reizen en daar op het vliegtuig te stappen. Maar Ryanair heeft Groningen allang verlaten en een terugkeer zit er gezien het recente akkefietje met de vakbonden in Eindhoven vast niet in. Tot overmaat van ramp is Lelystad uitverkoren om als overloop voor Schiphol te gaan fungeren. Dat is n’og een extra concurrent voor de noordelijke luchthaven. (…)

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.