Ongerustheid neemt toe over stelplaats De Lijn bij luchthaven

De stelplaats van De Lijn voor Antwerpen-Oost verhuist van Zurenborg naar het vliegveld van Deurne. Dat gebeurt zeker voor begin 2021. De bussen die naar het stadscentrum rijden, gaan dan onder meer via de Diksmuidelaan. Een verkeersinfarct zou moeten uitblijven… Zeggen ze…

Het Nieuwsblad van 6 december 2018: “De verhuis is bekend sinds begin oktober en was hét gespreksonderwerp in de omgeving van de luchthaven. De Lijn vindt ongerustheid over eventuele verkeersdrukte niet nodig. (sic) “Met de inplanting op deze locatie geven wij een zinvolle invulling aan onbenutte ruimte aan de rand van de stad”, meldt woordvoerder Sonja Loos. “We zorgen meteen voor minder hinder in de woonbuurten. Dat is ook het geval voor andere nieuwe stelplaatsen die op de Havanasite bij Luchtbal en op de projectsite Lage Weg (Kiel) komen. Wie schrik heeft voor een constant af- en aanrijden van bussen, kunnen wij geruststellen. Het is vooral voor en na de spits dat de bussen in- en uitrijden. Het is ook niet zo dat de bussen allemaal dezelfde richting volgen.”

(…) De stelplaats grenst aan de Luchthavenlei die Deurne met Mortsel verbindt. Op de toekomstige site bevinden zich nu voetbalclub VK Helderhoek en honkbalclub Koninklijke Mortsel Stars. Die verhuizen volgend seizoen naar het complex Sporthaven aan Gasthuishoeven in Mortsel. Voor de bussen richting stadscentrum is er een ontsluiting via de Diksmuidelaan in Berchem. Alle andere bussen verlaten de stelplaats via de Krijgsbaan in Mortsel. Voor het gewone verkeer komt er geen doorgang tussen de R11 en de Diksmuidelaan. De Mortselse burgemeester Erik Broeckx (N-VA) vertrouwt op een mobiliteitsstudie die De Lijn liet uitvoeren. Die verwacht een beperkte toename van verkeer buiten de spitsuren.

Hoogstens lawaaihinder (sic)

De Berchemse districtsschepen voor Mobiliteit Bruno De Saegher (N-VA) klinkt ook gerust. “De bussen rijden vroeg in de ochtend uit. Dit zal geen problemen geven qua mobiliteit. Ik verwacht hoogstens lawaaihinder. Bovendien komen niet alle bussen over de Diksmuidelaan. Ze passeren ook langs de Vosstraat in Borgerhout. En het overgrote deel verlaat de stelplaats via de Krijgsbaan. Ik denk dat iedereen het eens moet zijn met het verdwijnen van de stelplaats op Zurenborg. Daar reden de bussen uit in een drukke woonbuurt richting de smalle Cogels-Osylei en met scholen in de omgeving. In de verhuis naar de luchthaven zie ik alleen maar goede dingen. Wie dat een slecht idee vindt, kan beter de bussen afschaffen”, besluit de mobiliteitsschepen.”

Zo’n dommigheid zijn we zelfs van de N-VA niet gewoon. Hoogstens lawaaihinder. En dat bij een luchthaven. Maar er is meer. In de Diksmuidelaan liggen maar liefst 5 verkeersdrempels ter hoogte van de school “de es”; Of is het de bedoeling om de schokdempers van de bussen van de Lijn te testen(?).

Vanaf acht uur ‘s morgens is er al filevorming aan het kruispunt Diksmuidelaan – Gitschotellei doordat de lichten pas om de 3 minuten op groen springen en dan kunnen er – richting centrum over de Borsbeekbrug – amper tien auto’s passeren of het licht wordt terug rood. En als je dat licht langer op groen gaat plaatsen, moeten tram 4 en 9, die in een bedding langs de Gitschotellei rijden, langer wachten.

Kortom een Catch 22-situatie. Weer eens bedacht door omhoog gevallen ingenieurs die de lokale situatie niet eens kennen. Maar alles komt goed?! Maar “morgen scheert men gratis” zei wijlen Hugo Schiltz (VU)…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.