Allerlaatste VLM-toestel stijgt op van luchthaven Deurne …

Deze morgen, iets na elven is de allerlaatste Fokker van VLM vertrokken. Daarmee valt na 26 jaar definitief het doek voor VLM Airlines, dat deze zomer in vereffening ging. De Antwerpse curator probeerde nog om de firma een doorstart te laten nemen in Deurne. Maar dat lukte niet…

In de Tijd verscheen gisteren een mooi achtergrond artikel over de zaak. De Tijd van maandag 3 december 2018: “VLM kwam in de zomer van 2016 na een faillissement in handen van SHS Aviation, een bedrijf in handen van onbekende Chinezen. Na twee jaar van chaos en mismanagement lieten de Chinezen VLM (officieel: SHS Antwerp Aviation) eind augustus in vereffening gaan. 85 werknemers kregen hun ontslag. (…)

De vereffenaar had goede hoop op een ‘beperkte doorstart’ in Antwerpen. Hij organiseerde een biedingsronde, waaruit verschillende kandidaten kwamen die VLM volledig wilden overnemen. Maar drie uitverkoren kandidaten op rij kwamen hun financiële beloftes niet na. ‘Niemand wou in Antwerpen investeren’, zegt Birgitta Van Itterbeek, de advocate van SHS Aviation.

Licentie voorbij

Omdat de licentie van VLM vandaag verloopt, besloot de vereffenaar eieren voor zijn geld te kiezen. Enkel de vliegtuigen en onderdelen van VLM raken verkocht. De drie overblijvende Fokker 50’s gaan naar het Zweedse luchtvaartbedrijf Amapola, die post bedeelt in besneeuwde gebieden. Amapola kocht deze zomer ook al de drie andere Fokkers van VLM. Dinsdag vertrekt de laatste Fokker van VLM, genaamd naar oprichter Freddy Van Gaever, uit Deurne.

Ook voor de lijn Antwerpen-Londen City, de enige rendabele route van VLM, is nog geen oplossing gevonden. De luchthavenbaas Marcel Buelens praat naar eigen zeggen met kandidaten, maar de interesse is nog niet concreet. Sinds de vereffening van VLM vliegt de luchtvaartmaatschappij Flybe elke dag van Antwerpen naar Londen Southend.

Het luchthavenbestuur van Antwerpen kon via een dading de helft van de 500.000 euro openstaande schulden van VLM recupereren. De opbrengst van de verkoop gaat volgens Van Itterbeek naar het personeel en de RSZ. (…)”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.