Luchthaven Deurne: tegenvallende resultaten…

De media hebben de mond vol over de leerlingen van Deurnse basisscholen die een vredesteken op de tarmac van de luchthaven vormden. Mooi, erg mooi, maar waar zijn de trafiekcijfers van het vliegveld? Van een afleidingsmanoeuvre gesproken…

Statistieken vliegveld Deurne – oktober 2018 en oktober 2017

  • Passagiers: 21.835 in oktober 2018 t.o.v. 24.833 in oktober 2017 (-12,1%)
  • Bewegingen: 2.744 in oktober 2018 t.o.v. 3.163 in oktober 2017 (-13,2%)
  • Vracht-ton: 196 ton in oktober 2018 t.o.v. 208 ton in oktober 2017 (-5,8%)

Een erg fraai beeld is het niet… Blijkbaar is het niet zo’n succesverhaal als de heer Buelens (CEO van de Franse groep EGIS) wil laten uitschijnen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts snoefde nog pas dat hij subsidies (4 miljoen euro per jaar) wil blijven geven aan de luchthaven van Antwerpen, zolang het passagiersaantal toeneemt. Wat zal hij doen als het passagiersaantal afneemt? Zal hij dan zijn hoofd als een struisvogel in het zand stoppen, in de hoop dat de storm overwaait?

Daar met de leefkwaliteit van de omwonenden en met het milieu door de Antwerpse luchthavenlobby toch geen rekening wordt gehouden. Vanuit VATUV zullen we blijven ijveren voor de sluiting voor de luchthaven en een parkzone als nabestemming, zonder enige toegeving! We hebben geen lessen te ontvangen van beleidslieden die geen of onvoldoende dossierkennis hebben. De opwarming van de aarde toont aan dat VATUV al meer dan 45 jaar het gelijk aan haar kant heeft en vroeg of laat zullen de beleidslieden ons gelijk moeten geven; desnoods met het schaamrood op de wangen.

4 ReactiesGeef een reactie

  • Met de extra vluchten na de winter worden de verliezen van VLM ruimschoots opgevangen.

    En kijk ook is naar de kaart van curieuzeneuzen, de groenste plek in heel Antwerpen is de site van de luchthaven 😉

  • Als je eerlijk was, zou je een volledig verhaal vertellen… Is het de fout van de luchthaven dat VLM niet meer bestaat? Gaat TUI niet uitbreiden volgend jaar?

    Misbruik maken van tegenvallende cijfers in de laatste 2 maanden geeft geen eerlijk beeld over de positieve evolutie die er over langere termijn is.

  • De (tegenvallende) cijfers komen bijna letterlijk van de luchthaven zélf. Misschien wordt het straks weer beter (voor de luchthaven dan toch). Gesubsidieerde milieuschade, een schande voor Vlaanderen.

  • Een afleidingsmanoeuvre? Sorry hoor maar ik dacht dat jullie van ander kaliber waren… De maandelijkse statistieken staan zoals iedere maand vrij op de website om te raadplegen. Moet iedere bedrijf dan zijn maandelijkse cijfers iedere keer in de gazet laten zetten dan?

    Als ik op dezelfde manier redeneer als jullie kan hetzelfde gezegd worden van de blog over het aantal trainingsvluchten. Jullie weten zeer goed dat het aantal trainingsvluchten vanaf volgend jaar verplicht vermindert naar maximaal 10000 vluchten in plaats van de 12000 nog dit jaar. Maar wordt daar een woord over gerept in dat verslag? Over een paar jaar wordt dit zelfs 8000! Niet dus… En dan nog suggereren dat de luchthaven hierin niet correct zijn boekhouding doet is wel heel kort door de bocht! Het maximum aan trainingsvluchten voor volgend jaar werd dit jaar reeds in september bereikt dus er moet en zal verandering komen vanaf volgend jaar. De luchthaven hiervoor reeds een plan klaar en de scholen zullen zich hier aan MOETEN houden!

    Dat ze bij het departement van Joke Schauvliege na al die jaren nog altijd het verschil niet weten tussen een beweging en een vlucht is toch niet de fout van de luchthaven? Dit stond reeds zo beschreven in 2004!

    Verder nog even mijn oplossing voor de “gesubsidieerde milieuschade”. Als de luchthaven geen subsidies meer mag ontvangen, voor mij goed. Maar dan moeten alle gepensioneerde die jaarlijks ook maar 1 gram CO2 of eender welke andere warmtehoudende stof uitstoten hun pensioen ook maar afpakken dan…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.