Flybe in slechte papieren?

Dit najaar hielden ook de Britse maatschappijen Primera Air en Cobalt op met vliegen. Air Belgium overwoog hetzelfde maar trekt het nog even, terwijl Jet Airways (VK) een aanvraag deed om voorlopig te mogen stoppen met het terugbetalen van haar leningen in afwachting van een schuldherschikking.

Half oktober heeft FlyBe een winstwaarschuwing de wereld ingestuurd wat een aanduiding kan zijn dat ZE de volgende zou kunnen zijn in deze illustere rij. Zoals bekend onderhoudt FlyBe de verbinding tussen Antwerpen en Londen Southend, een luchthaven aan de monding van de Thames op ongeveer 60km van Londen. FlyBe is een grote regionale luchtvaartmaatschappij die in hoofdzaak vluchten aanbiedt vanuit het Verenigd Koninkrijk naar lokale en Europese bestemmingen.

Na de wegvallen van de VLM, heeft FlyBe haar aanbod tussen Antwerpen en Southend wat opgeschroefd.
Marcel Buelens van Antwerp Airport zal wel liggen roepen dat dit een succesverhaal is maar of deze vluchten nu echt renderen durven wij als Vliegerplein te betwijfelen.

Wat is een winstwaarschuwing?

Er wordt een bericht “Winstwaarschuwing” in de wereld gestuurd wanneer een bedrijf aan haar aandeelhouders en aan het publiek bekend maakt dat haar winst niet zal voldoen aan de verwachtingen vooraleer de officiële cijfers bekend zijn. De beurswereld houdt daarom de resultaten van FlyBe nu nog nauwlettender in het oog. De aandeelhouders moesten ondertussen al een serieus verlies slikken en FlyBe blijft een probleemaandeel met een onzekere toekomst. Na de aankondiging van de winstwaarschuwing zakte de koers op één dag met 40% van GBP 32.20 tot GBP 20.20. Begin 2014 stond het aandeel FlyBe nog op bijna GBP 150 om een idee te geven. De volledige & officiële financiële resultaten van FlyBe zullen bekend worden gemaakt op 14 november. Deze zullen een duidelijker beeld geven van de uitdagingen en de oorzaken van de winstwaarschuwing. en de gevolgen. Eerder dit jaar zijn overnameonderhandelingen tussen Stobart en Flybe ook al afgesprongen. Stobart is de uitbater van London Southend, vergelijkbaar met Egis te Antwerpen & Oostende.De recente winstwaarschuwing veroorzaakte een daling van 40% van het Flybe aandeel.

Wat met de geboekte en betaalde vluchten ?

FlyBe heeft eerder financiële moeilijkheden gekend, maar de dalende aandelenkoers van de luchtvaartmaatschappij is alarmerend, niet alleen voor de aandeelhouders maar ook voor de klanten.
Een reisverzekering kan een manier zijn om beschermd te blijven als de verzekering de insolventie van luchtvaartmaatschappijen afdekt, wat veel verzekeringen niet doen. Overstappen naar een andere maatschappij is een mogelijkheid maar in dit geval een theoretische want buiten FlyBe biedt niemand anders vluchten aan tussen Antwerpen en Southend. Bang afwachten dus als U een vlucht na 14 november geboekt hebt maar ons advies als Vliegerplein is om ofwel thuis te blijven ofwel kortbij bestemmingen op te zoeken ofwel de verplaatsing maken met milieuvriendelijke transportmiddelen zoals de Eurostar & de Thallys. En of de “succes”-verbinding tussen Antwerp Airport en Southend de dans overleeft, we hebben geen glazen bol maar …

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.