Goedkope tickets wreken zich

Eén op de vijf vluchten vanop Zaventem wordt vandaag geannuleerd als gevolg van de staking bij bagageafhandelaar Aviapartner. De Belgische bagageafhandelaar heeft, net als zijn concurrent Swissport, een lange traditie met sociale onvrede. Marcel Buelens was in een vorig leven trouwens CEO van Swissport…

De Standaard van zaterdag 27 oktober 2018: “Een van de scherpste klachten gaat over tekort aan personeel. Ondanks beloftes van de directie om nieuwe mensen aan te werven, is de balans nog altijd negatief. ‘Er vertrekken meer mensen uit eigen beweging dan er nieuwe worden aangeworven’, zegt Langenus.

Het gaat dan ook om zwaar werk, met logge koffers, en de uren zijn uiterst onregelmatig, vaak ook ’s nachts. Omdat de ­intensiteit van het werk op de luchthaven sterk varieert – de ­zomers zijn veel drukker dan de winters – worden veel werk­nemers aangeworven met tijdelijke contracten. ‘De zomer hebben we goed doorstaan dankzij uitzendkrachten’, zegt Langenus. ‘Maar die zijn nu weer weg. Nochtans zouden zij na 65 dagen in dienst een contract krijgen.’

Het gevolg: ‘Vaste werknemers kunnen geen verlofdagen op­nemen. De overuren zouden worden afgebouwd, ze nemen alleen verder toe. Mensen die langdurig ziek zijn, krijgen geen aangepast werk. Ze worden thuis aan het lijntje gehouden. Vaak zijn dat ­ervaren werkkrachten – dure ­vogels dus. Zij worden vervangen door jongere en goedkopere krachten.’

Ook Vanden Eynde heeft het over een ‘compleet wanbeleid’. ‘Ik weet dat wij de afgelopen jaren al vaak gestaakt hebben’, zegt hij. ‘En we begrijpen dat de passagiers boos zijn. Maar wat moeten wij anders? We hebben alles uit de kast gehaald, maar tegen de ­verrottingsstrategie van de directie kunnen wij niet op. (…)

Onder aan de keten

Ten tijde van de vorige staking, in januari, was Aviapartner nog verwikkeld in een verwoede strijd met concurrent Swissport, maar ook met andere bedrijven, om opnieuw de zo noodzakelijke licentie van Brussels Airport binnen te rijven. Beide grote spelers worstelden toen met een slechte reputatie, waardoor verwacht werd dat Brussels Airport het mega­contract aan een derde partij zou gunnen.

Maar in februari kregen Aviapartner en Swissport opnieuw hun licentie. Tot eind 2025 blijven ze verantwoordelijk voor de afhandeling van passagiers, bagage en vracht op de luchthaven. Of Aviapartner voldoet aan de voorwaarden met betrekking tot onder andere kwaliteit en personeelsbeleid, kan Brussels Airport niet zeggen. De voorzichtige hoop dat de toekenning een einde zou maken aan de problemen, bleek alleszins ijdel.

‘Wij, bagagisten, staan helemaal onder aan de luchtvaart­keten’, zegt Langenus. ‘Als maatschappijen vliegtickets naar ­Barcelona of Milaan voor 25 euro blijven verkopen, hoe kunnen ze daarmee dan hun vliegtuigen, crew, administratie, maar ook alle personeels­leden van onderaan­nemingen – zoals Aviapartner – op een menswaardige manier vergoeden? Eén ding is zeker: voor ons, bagagisten, blijft altijd het minste over. Wij zijn de eersten waarop ze besparen. Ze proberen de citroen uit te persen tot alleen de schil overblijft.’

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.