Minister Weyts pal achter luchthaven…

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil de luchthaven van Deurne jaarlijks zo’n 4 miljoen euro subsidies blijven geven. Volgens Weyts wordt het vliegveld steeds rendabeler (sic) en wuift hij de kritiek van Groen en het burgerplatform Vliegerplein weg.

De Standaard van woensdag 10 oktober 2018: “Groen wil de luchthaven zo snel mogelijk sluiten. SP.A wil een sluiting tegen 2030. Het burgerplatform Vliegerplein, dat een geschatte achterban van een kleine vierhonderd mensen heeft, vindt het schandalig dat de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks om en bij vier miljoen euro stopt in een verlieslatende luchthaven.

De luchthaven van Deurne heeft in 2016 en 2017 wel winst gemaakt. Daardoor is het historische verlies in twee jaar tijd gehalveerd tot 492.413 euro. Maar dat verlies is dus wel nog steeds aanzienlijk.

Waarom stopt u geld in een verlieslatende luchthaven?
Ben Weyts: ‘In 2014 heeft de Franse maatschappij Egis de uitbating van de luchthaven overgenomen. Sindsdien is het aantal passagiers op de luchthaven sterk toegenomen. Voor 2014 stopte de Vlaamse regering ook veel geld in de luchthaven, maar kreeg ze er weinig van terug. Vandaag stoppen we er veel geld in, maar krijgen we meer terug. De luchthaven wordt steeds rendabeler. Het aantal passagiers stijgt en het historische verlies verkleint.’

Een jaarlijkse subsidie van om en bij de vier miljoen euro in Deurne is wel heel veel geld.
‘Ja, maar we krijgen daar economisch iets voor terug. Als ik de cijfers van de Nationale Bank actualiseer naar dit jaar, kan ik stellen dat er vandaag 1.100 mensen direct of indirect door de luchthaven van Deurne worden tewerkgesteld. Bovendien heeft een zakenstad als Antwerpen een luchthaven nodig. Dat is belangrijk voor de uitstraling van de stad. Dat het aantal passagiers stijgt, bewijst ook dat er nood is aan een luchthaven in Antwerpen.”

Dat van die tewerkstelling is gewoon gelogen. Er werken geen 1.100 mensen op de luchthaven en dat zal ook nooit zo zijn. Sluiten die hinder en liefst zo snel mogelijk!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.