Persmededeling: 45 jaar strijd voor een parkzone

De actiegroep tegen de Uitbreiding van het vliegveld Deurne, ATUV, werd in mei 1973 opgericht als gevolg van de steeds sterker wordende geruchten over de uitbreiding van het vliegveld. De groep, bestaande uit verontruste omwonenden, groeide zo snel dat op 19 september 1973 de actiegroep definitief werd opgericht. En dit met de steun van verschillende politici en actieve leden uit socio-culturele verenigingen, scholen… en indertijd milieu actieve groepen.

In de gemeenteraden van Borsbeek, Mortsel, Hove, Vremde en Boechout werden moties aangenomen. De meeste zelfs eenparig.

De vergadering van 19 september 1973 greep plaats in het Mortselse gemeentehuis en werd voorgezeten door toenmalig burgemeester Constant F. Amssoms. Deze avond werd ontsierd door Viking studenten, die ingehuurd waren door Delta Air Transports van Freddy Van Gaever om zodanig boel te maken dat de genodigden zelfs langs politiebureel en de ondergrondse verbinding naar de raadszaal moesten.

De initiële doelstellingen waren:

  1. Voorlichting van de bevolking over de plannen van de luchthaven Deurne.
  2. Voorlichting van de bevolking op het vlak van de mogelijke gevolgen (milieu, hinder…)
  3. De overheid ertoe brengen een objectieve en globale studie te maken van het probleem waarbij alle facetten zouden belicht worden: economisch, planologisch, milieu-hygiënisch op lokaal vlak, regionaal én nationaal.

De actiegroep werd soms verweten de hinder op anderen te willen afwentelen. Vandaar dat ATUV al in 1974 – toen de eerste brochure werd uitgegeven- de vraag stelde of een regionale luchthaven wel verantwoord was.

In 1975 – na het verschijnen van de “fluisterjets Boeing 737” (zoals die in bepaalde Antwerpse pers werden aangekondigd) – ontstonden rond heel het vliegveld specifieke actiegroepen. Die werden verenigd in VATUV. De Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld. Vanaf toen werd ook in één adem de verwezenlijking van het stadsgewestpark als einddoelstelling vermeld.

In 1963 had inderdaad minister Bertrand aangegeven dat Deurne geen bestaansrecht meer had eens de verbinding (E10 later E19) met Zaventem er zou zijn. Deurne had ook naar haven toen vrijwel geen betekenis. Eind 60er jaren stond het vliegveld dan ook in het Voorontwerp Gewestplan Antwerpen als parkzone ingetekend. Wat door lobbyisten in het uiteindelijk goedgekeurde Ontwerp Gewestplan op 3 oktober 1979 de nabestemming werd.

Vanuit de studie-actiegroep VATUV – die rond 1996 nieuwe impulsen en een nieuw elan kreeg – werden in de loop van de jaren niet alleen twee plannen met alternatieve invulling van de site naar buiten gebracht… Bij voortduring werd gewezen op de rauwe feiten en de volksmisleiding, die tot op heden duurt inzake het vliegveld van Deurne. De laatste decennia werd door secretaris Eric Soenen met grote regelmaat een overzicht opgemaakt van wat er het jaar/de jaren voordien aan de hand was. Als bijlage de frontpagina van het Verslag 2006-2007, de periode van de enorme ravage op Fort

DOSSIERS
Eerste ATUV dossier 1974: Een nieuwe luchthaven Antwerpen? Algemeen onderzoek.

VATUV
1979: JETS Neen, PARK Ja (met het Jan Olieslagerspark plan)
1989: bijgewerkte heruitgave
2000: Antwerp Elit Airport
2017: Antwerp Airport: You have a problem. Met een nieuw en geactualiseerd – door Piet Gillard uitgetekend – alternatief plan voor invulling van de vliegveld site.

Jaar na jaar kreeg VATUV over nagenoeg de hele lijn gelijk inzake kritieken, prognoses enz. Eind vorige eeuw ontstond in Boechout-Vremde de actie Verlenging Nooit. Waarmee al spoedig inhoudelijk werd samengewerkt. Er waren ook gezamenlijke acties.

Naar aanleiding van de regeringsbeslissing om het vliegveld van Deurne cadeau te doen aan de Franse multinational EGIS en het feit dat er steeds groter investeringen op de nek van de belastingbetaler werden afgewenteld ontstond in 2014 het burgerinitiatief VLIEGERPLEIN. Waar ook VATUV mee instapte.

VATUV blijft binnen Vliegerplein de hele evolutie met bijzondere aandacht en met de jarenlang opgedane dossierkennis opvolgen.

Paul Van Dyck
Medeoprichter

Eric Soenen
Woordvoerder

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.