Kandidaten om VLM over te nemen?

Volgens de krant Het Laatste Nieuws zijn er vijf (5) kandidaten om VLM Airlines in Antwerpen over te nemen… Het Laatste Nieuws van maandag 3 september 2018: “Vijf bedrijven hebben zich als kandidaat-overnemer gemeld voor VLM Airlines, zo laat Youri Steverlynck, een van de twee vereffenaars, aan onze krant weten. (…) Steverlynck erkent dat bij VLM het voorbije jaar vreemde beslissingen zijn genomen. Routes naar onder meer Maribor en Aberdeen hadden geen potentieel en kostten zo handenvol geld.

“SHS Aviation heeft aan VLM voor circa 20 miljoen euro leningen verstrekt. Een nieuw management bij VLM heeft zich nog aan een herstructurering gewaagd, maar de aandeelhouder wilde die operatie niet meer financieren. De vraag is nu hoe we de activa – met nog drie Fokker 50’s – kunnen inzetten.” (…)

De ondergang van VLM lokt opnieuw zware kritiek uit politieke hoek uit. “Een zakenluchthaven kan in Deurne nooit renderen”, zegt Ingrid Pira (Groen). “Hoeveel wake-up calls heeft onze Vlaamse regering nog nodig vooraleer ze inziet dat deze luchthaven niet levensvatbaar is en die miljoenen Vlaamse subsidies per jaar enkel dienen om ze kunstmatig in leven te houden?” Pira wil op het terrein van de luchthaven een project met groen, landbouw, recreatie, wonen en hernieuwbare energie.”

De kop van de Tijd is nogal duidelijk…  “Grote twijfels over doorstart VLM in Antwerpen”. De Tijd van 3 september 2018: “De vraag is wie bereid zal geld op tafel te leggen voor het luchtvaartbedrijf. SHS Antwerp Aviation boekte vorig jaar een verlies van meer dan 5 miljoen euro, heeft 11 miljoen euro schulden en een negatief eigen vermogen, blijkt uit de jaarrekening. Zelfs de meest populaire route van Antwerpen naar Londen City is nog altijd verlieslatend.

Fokker 50

VLM Antwerpen heeft weliswaar een aantal interessante troeven. Nadat het bedrijf recent drie vliegtuigen verkocht aan een Zweeds bedrijf, bestaat de Antwerpse vloot nog uit drie versleten Fokker 50’s. Die toestellen en hun onderdelen kunnen interessant zijn voor luchtvaartbedrijven die geen vliegtuigen willen leasen.

VLM beschikt ook over een gegeerde Belgische AOC-vlieglicentie. Het overkopen van zo’n licentie is voor ondernemers een manier om sneller van start te kunnen gaan. Enig probleem is dat de Belgische licentie door de vereffening automatisch is geschorst. De licentie komt pas vrij als de overnemer een deftig businessplan op de tafel van het Directoraat-Generaal Luchtvaart legt.

Ook het ultramoderne reserveringssysteem van VLM kan op interesse rekenen. De Chinese eigenaars investeerden fors in een nieuw boekingssysteem. Maar de licenties voor dat nieuwe systeem zijn in handen van SHS Aviation, de Nederlands-Chinese holding boven VLM.

Wisselgeld voor Prins

Maar het grootste probleem voor de doorstart is het beslag dat mede-oprichter Harm Prins op de aandelen van SHS Antwerp Aviation liet leggen.

Prins richtte VLM Airlines in 2016 op in naam van enkele onbekende Chinese investeerders maar werd een jaar later door de Chinezen buitengekegeld. Enkele maanden later sloot de niet onbesproken Nederlander onverwacht een deal met de Chinezen om de naam VLM Airlines, inclusief twee Airbussen die ooit toebehoorden aan Thomas Cook Airlines Belgium, over te nemen. Die vliegtuigen runt Prins nu voor de Nederlandse Soft Flight Holding vanuit Zaventem onder de verwarrende naam VLM Airlines.

Volgens verschillende bronnen lieten de Chinezen zich bij die deal met Prins ringeloren. Naast een lage overnameprijs sleepte de Nederlander namelijk ook een garantie uit de brand dat de Chinezen de verliezen van het Brusselse VLM nog een tijd zouden bijpassen. Die garantie is meer dan 1,5 miljoen euro waard, vernam De Tijd. Omdat de Chinezen dat bedrag niet willen betalen, zijn beide partijen in een rechtszaak verwikkeld.

Harm Prins is dan ook zonder twijfel een van de vijf kandidaten die zich bij de vereffenaar hebben gemeld. Publiek geeft Prins zijn interesse liever niet toe. ‘Wij hebben niet het doel om regionaal te vliegen, en al zeker niet met oude Fokkers’, zei hij vorige week aan De Tijd. Maar Prins zou zijn megaclaim tegen de Chinezen kunnen opheffen in ruil voor de lekkerste brokken uit Antwerpen. ‘Harm Prins is de enige oplossing’, zegt een insider.

Bounty hunters

Wie de andere kandidaten zijn, is onduidelijk. Er is onder meer sprake van een Nederlands bedrijf. Een andere geciteerde kandidaat, de Antwerpse chartermaatschappij Vizion Air, is naar eigen zeggen niet geïnteresseerd. ‘Wij voelen ons niet comfortabel om lijnvluchten uit te voeren met oudere vliegtuigen’, zegt CEO Carl Legein. (…)

Onwaarschijnlijk

Bij insiders heerst dan ook grote scepsis over een mogelijke doorstart van VLM in Antwerpen. ‘De kans is groter dat ik Christiano Ronaldo vervangt bij Juventus’, grapt een insider. ‘Zeer onwaarschijnlijk‘, noemt een ander de doorstart. ”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.