Turbulentie boven Deurne luchthaven…

Zowel het Nieuwsblad als de Gazet van Antwerpen hebben het over turbulentie boven Antwerpse luchthaven. De Gazet van Antwerpen is nog duidelijker: “steeds meer stemmen gaan op om luchthaven te sluiten“! De Gazet van Antwerpen schrijft: “”Niet alleen letterlijk hangen er de laatste dagen donkere wolken boven Antwerp Airport. De luchthaven is opnieuw de inzet van een fors politiek debat. Een van de opvallende aspecten is hoe lang het dossier voor staatssteun bij Europa al aansleept.”

Maar ook in het Nieuwsblad lezen we: “Zakenkrant De Tijd pleitte deze week onomwonden voor een sluiting van de luchthaven. Zo vraagt de krant zich af wat het nut is van de luchthaven, geprangd tussen woonkernen, op dertig minuten sporen van Zaventem. “Doe Deurne gewoon dicht. De ruimte die beschikbaar wordt, kan maatschappelijk en economisch veel nuttiger worden gebruikt”, luidt het fors.

VLM-lijnen geschrapt

De laatste dagen ligt de luchthaven wel vaker onder vuur. Zopas publiceerde de luchthavenexploitant (LEM), Egis, nog haar jaarcijfers. Daarin gaat het onder meer over de ondermaatse resultaten in de eerste drie jaren, maar spreken ze ook over beterschap, door extra passagiers en meer inkomsten. Er wordt ook expliciet verwezen naar de (toen) nieuwe VLM-routes, maar begin deze week bleek dat zeven van de negen bestemmingen worden geschrapt, wegens te weinig passagiers.

Voor SP.A en Groen is het genoeg geweest. De partijen herhaalden woensdag hun idee om de luchthaven tegen 2030 om te vormen tot een groot park, met faciliteiten langs de rand ervan. SP.A vindt dat de hoofdzakelijk “toerismeluchthaven” rationeel nauwelijks te verantwoorden valt met Zaventem vlakbij.” (…)

Open VLD ziet wel een noodzaak voor een zakenluchthaven met het oog op de diamantsector en de haven, met ook “wat winter- en zomertoerisme”. Open VLD-politica Alexandra D’Archambeau – ook bestuurder bij de overheidstak LOM wijst erop dat er steeds meer passagiers – in 2017 zo’n 270.000 – passeren, met steeds minder vluchten.

Miljoenen steun

Het communiqué van de liberalen zweeg over de staatssteun, goed voor miljoenen vanuit de overheid naar uitbater Egis. De laatste jaarrekening vermeldt voor 4,9 miljoen euro aan “subsidies en compenserende bedragen”. De subsidie ligt daarmee aanzienlijk hoger dan de omzet van zo’n 3,7 miljoen euro. Vlaanderen investeerde ook 58 miljoen euro in de ondertunneling van de startbaan. Er is daarom discussie of de jaarlijkse concessievergoeding van de luchthaven door Egis bij de overheid – jaarlijks zo’n 254.000 euro – wel volstaat.”

(…) Maar uit notulen van de LOM blijkt toch ongerustheid. “Een heikel punt is de nabijheid van andere luchthavens binnen de honderd kilometer. Er wordt hierover door de Europese Commissie verwezen naar Brussels Airport en Eindhoven”, luidde het begin 2017. “De raad van bestuur vraagt of het risico bestaat dat de huidige beheersstructuur als illegale staatssteun beschouwd kan worden.” Ook in volgende vergaderingen komt de staatssteun aan bod.” Wat VATUV al jaren geleden zei…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.