Sp.a en Groen willen Antwerpse luchthaven dicht

Blijkbaar is bij de Sp.a de kogel door de kerk en snapt de partij eindelijk dat het zo niet meer verder kan. De subsidiekraan moet dicht en er moet een einde komen aan de verspilling van belastinggeld voor een handvol bedrijven, die in werkelijkheid amper voor tewerkstelling zorgt. VATUV heeft altijd achter het idee gestaan van parkzone als nabestemming van de luchthaven. Laat de N-VA, bij monde van Annick De Ridder, nu maar roepen in de woestijn.

Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 augustus 2018: “(…) VLM Airlines biedt in Antwerpen lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken. Maandag liet het moederbedrijf van de maatschappij weten dat alle bestemmingen vanuit Antwerpen, op twee na, geschrapt worden. In plaats daarvan wil VLM inzetten op chartervluchten in opdracht van een of meerdere klanten. In de praktijk zijn die klanten meestal reisorganisaties, die volledige vakantiepakketten aanbieden.

“Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een op amper veertig kilometer gelegen nationale luchthaven,” reageert Antwerps sp.a-voorzitter Tom Meeuws dinsdag.

Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.

Park met scholen en woningen

Daarom wil de sp.a Antwerp Airport sluiten. De partij heeft daarvoor al een reconversieplan klaar: tegen 2030 moet de luchthaven dicht. Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte zou een park komen, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd. Voor de 60 personeelsleden (voltijds equivalenten) moet er een transitieplan komen in samenwerking met de VDAB en de sociale partners. (…)”

Door de luchthaven om te bouwen van een zakenluchthaven naar een toeristenluchthaven gaat de Franse luchthavenexploitant, EGIS, bij monde van de heer Marcel Buelens sinds april 2014 driest te werk ten koste van de leefkwaliteit en omgeving van de omwonenden. Tevens krijgen de omwonenden nog platvloerse propaganda in de bus om hun waanidee te vergoelijken, terwijl de milieuactiegroepen de afgelopen jaren compleet werden genegeerd. Hopelijk krijgt EGIS eens de rekening gepresenteerd voor haar onbeschofte hakbijlpolitiek.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.