Luchthaven Deurne maakt minder verlies …

Volgens de frut gaat het goed met de Antwerpse luchthaven. Op papier zeker: “De luchthaven van Deurne heeft in 2017 voor het tweede jaar op rij winst gemaakt. Maar door de historische verliezen kleuren de boeken nog altijd rood. “Eind dit jaar moet het historische verlies zijn weggewerkt”, zegt algemeen directeur Marcel Buelens.

Antwerp Airport, zoals de luchthaven van Deurne zich graag noemt, wordt sinds 2014 uitgebaat door de Luchthaven Exploitatiemaatschappij (LEM). De Franse multinational Egis is daar de enige eigenaar van.

“Ik ben tevreden met het resultaat dat we in 2017 hebben neergezet”, zegt Marcel Buelens. “We maken winst met de gewone bedrijfsvoering en werken de historische verliezen stap voor stap weg. Ik wil die verliezen tegen het eind van dit jaar hebben dichtgefietst.”

Door de twee opeenvolgende winstjaren is het historische verlies van de luchthaven van Deurne in twee jaar tijd zowat gehalveerd, van 994.000 naar 492.000 euro. “We betalen vandaag nog steeds de opstartkosten af die Egis in 2014 heeft moeten doen”, zegt Buelens. “Het gaat onder meer om de investeringen in terminals, de nieuwe veiligheidszone en de koffiebar.” (…)

VLM Airlines schrapt vluchten

Maar de luchthaven kampt ook met onzekerheden. Het is bijvoorbeeld de vraag hoeveel luchtvaartmaatschappij VLM Airlines nog zal bijdragen aan de winst van Antwerp Airport.

Toen VLM in 2016 failliet ging, liep de luchthaven veel inkomsten mis, bijvoorbeeld omdat een deel van de luchthaventaks niet werd betaald. Inmiddels is VLM weer van start gegaan met nieuwe eigenaars. Maar de vluchten tussen Deurne en de Engelse stad Birmingham worden vanaf 10 augustus, nog geen vijf maanden na de start, alweer afgeschaft.

Volgens Marcel Buelens zal VLM Airlines ook de frequentie van andere vluchten verminderen. VLM geeft toe dat het die overweging maakt, maar wil nog niet zeggen over welke bestemmingen het gaat.

Het gevaar van Europa

Intussen hangt er ook nog steeds een zwaard van Damocles boven de luchthaven: het is mogelijk dat de Europese Commissie de steun die de Vlaamse overheid aan de luchthaven geeft, als onwettige staatssteun zal beschouwen. Sinds 2014 heeft de Vlaamse overheid zo’n 80 miljoen euro in de luchthaven gepompt. Egis van zijn kant betaalt via LEM jaarlijks een concessievergoeding van 254.000 euro aan Vlaanderen. Maar vier jaar na de start van de publiek-private samenwerking is de vraag of de staatssteun wettig is, nog steeds niet aan Europa gesteld. (…)

Buelens ligt er naar eigen zeggen niet van wakker. “Europa zal dit dossier zeker niet afkeuren, omdat de luchthaven een groot economisch belang heeft voor de Antwerpse regio.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.