Vliegerplein in actie tegen luchthaven

Twee kranten brengen uitgebreid verslag van de actie van Vliegerplein. Het Nieuwsblad van maandag 25 juni 2018: “Zowat tweehonderd betrokkenen lieten zaterdag hun stem horen op uitnodiging van actiegroep Vliegerplein met drie concrete eisen. “Stop de geheime uitbreidingsplannen. Stop de zinloze subsidiestroom. En geef de ruimte terug aan de burger.”
Het legertje tegenstanders van de luchthaven in Deurne wandelde van Fort 3 in Borsbeek tot op het tunneldak boven de Krijgsbaan. Daar hielden ze een symbolische ‘bezetting’. De organiserende actiegroep ‘Vliegerplein’ heeft drie eisen voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

“Stop de geheime uitbreidingsplannen”

De luchthaven in Deurne, of Internationale Luchthaven Antwerpen, wordt uitgebaat door het Franse S.A. Egis. Volgens Vliegerplein werkt de Vlaamse regering samen met de uitbater aan een verborgen agenda, “met als enig doel de verdere uitbreiding van de luchthaven”. De actiegroep zegt dat eerdere afspraken met de gemeente Borsbeek werden gemaakt in 2014. De luchthaven zou niet verder worden uitgebreid en daar heeft de Vlaamse regering een belofte op papier over getekend. “We hebben ondertussen aan het licht gebracht dat bij deze uitbreiding op volkomen illegale wijze landbouwgrond ter hoogte van de oude zate van de R11 werd ingepalmd”, zegt de actiegroep. Daarom heeft die een klacht ingediend tegen “het bouwmisdrijf” bij de stedenbouwkundige ambtenaar. “We kennen ondertussen de impact van deze onverantwoorde expansiepolitiek: steeds zwaardere vliegtuigen met meer geluidsoverlast, steeds meer luchtvervuiling door de kerosine-uitstoot, steeds meer stankhinder.”

En het Laatste Nieuws van 25 juni 2018: “Burgerplatform Vliegerplein bezette zaterdag het tunneldak aan het einde van de startbaan van de luchthaven. Boodschap: een uitbreiding kán niet meer. “Alle investeringen moeten in de koelkast, want Europa moet zich nog uitspreken over de overheidssteun die de luchthaven in leven houdt.” Circa 250 bewoners uit gemeenten rond Antwerp Airport kozen Fort 3 in Borsbeek als startpunt. Ze kregen de steun van politici van Groen, sp.a en PVDA. Piet De Roeck, woordvoerder van Vliegerplein: “De realiteit is dat de Vlaamse regering de luchthavens carte blanche geeft. Terwijl luchtvaart dé grote vervuiler is. Voor ons moet het hier in Deurne stoppen. Het alternatief? Ga met iedereen in gesprek, dus ook de burgers, over de best mogelijke oplossingen.”

Volgens Vliegerplein is er een wanverhouding tussen wat de privé-uitbater van de luchthaven inbrengt – een jaarlijkse concessiekost van 254.000 euro – en wat het Vlaams gewest bijdraagt. Mét de tunnel op de Krijgsbaan komt dat neer op 80 miljoen euro gedane en geplande investeringen en subsidies. De Roeck: “Er hangen nog andere donkere wolken boven Deurne. Europa eist een spreiding van 100 kilometer tussen luchthavens. Terwijl Zaventem en Eindhoven dichter liggen.” Na vijf jaar heeft de Vlaamse regering nog geen rapport over de publiek-private samenwerking op de Europese tafel gelegd. Dat wijst eerder op ongerustheid dan op vertrouwen over een antwoord.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.