Prietpraat luchthavenlobby Deurne viert hoogtij

Het mag duidelijk zijn dat de titel “De belangrijkste straat van ’t Stad is de landingsbaan“, verschenen op 28 januari 2018 in de Gazet van Antwerpen bij omwonenden, die hun leefmilieu en gezondheid bedreigt zien, in het verkeerde keelgat schiet.

Met dergelijke prietpraat geeft de luchthavenlobby hen het signaal dat ze maar beter kunnen oprotten. De lokale economie en de zelfstandigen in de Diksmuidelaan kan de lobby evenmin een barst schelen.

Deurne is inderdaad Nantes niet, waar door actie de aanleg van een vliegveld werd verhinderd, en Vlaanderen is al helemaal “la Douce France” niet. Neen, in Vlaanderen geldt de wet van de sterkste, waarbij leefmilieu en gezondheid ondergeschikt zijn aan winstmaximalisatie van een zelfverklaarde “elite“, die door middel van overheidssubsidies parasiteert op de Vlaamse belastingbetaler.

Alle gekheid op een stokje. Dergelijke propaganda van de luchthavenlobby zou een zinnig mens nog onmogelijk ernstig kunnen nemen. Helaas zijn er nog te veel politici die met ogen open erin willen trappen omdat hun visie niet verder reikt dan de volgende verkiezing, waarbij leefmilieu en gezondheid van de omwonenden van geen tel zijn. De luchtvervuiling door de luchtvaart gaat in stijgende lijn, terwijl de milieukosten en maatschappelijke kosten niet worden opgenomen in de prijs van de lage-kostenluchtvaartmaatschappijen. De grafiek die u hier ziet, spreekt immers boekdelen…

Enkele citaten uit het artikel van de Gazet van Antwerpen van 28 januari 2018: “Drie maal grotere gebouwen, een driesterrenhotel… Begin deze week droomde de CEO van de Internationale Luchthaven Antwerpen luidop van een grootse toekomst voor het ‘vliegplein’, zoals ze dat in Deurne noemen. “Ik heb hier een jaar geleden het vliegexamen van Miss België afgenomen”, zegt Danny Cabooter, het geheugen van de luchthaven. “Deurne bestond al voor Zaventem.”

(…) “In Antwerpen werd er al gevlogen vanop het Wilrijkse plein voor het vliegveld van Deurne in mei 1923 opende. In de beginjaren stond daar nog geen passagiersgebouw, maar een treinwagon van Sabena waarin de passagiers konden wachten. Daar stond in grote letters ‘Aérogare’ op, want toen was de voertaal nog Frans. Letterlijk betekent dat: luchtstation.”

(…) “De kracht van de vlieghaven van Deurne is mede de wereldhaven waar ze naast ligt. “Belangrijke bedrijven en internationale zakenmensen zijn in Antwerpen gevestigd, of moeten hier vaak naartoe. Vandaar dat ik altijd zeg: de belangrijkste straat van een stad, dat is de landingsbaan. Je raakt nergens zo snel als vanuit de lucht. Daar staat nooit file.”

“De citytrippers en zakenmensen, die zien Bassim en Soufiane van de bagageafhandelaar Fenair ook graag komen. “De zwaarste periode is net voor en na het begin van de winter, wanneer de overwinteraars aan de Spaanse costa’s vertrekken en terugkeren. Wat die allemaal meenemen in hun koffers… dat weegt wat. Zakenmensen en citytrippers reizen lichter. En mannen hebben lichtere koffers dan vrouwen. Maar hoe meer werk, hoe beter. Van ons mag de luchthaven groeien. Veel kennissen of familie wisten niet eens dat er ook een luchthaven in Antwerpen was, tot we zeiden dat wij hier werkten. Ze mag gerust nog wat meer bekendheid krijgen.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.