Vliegveld Wevelgem: 2017, annus horribilis voor het vliegveld …

Een artikel van onze collega’s van Wevelgem… “Eén feit is overduidelijk, het vliegveld heeft een rampjaar achter de rug met tegenvallende trafiekcijfers voor zowel het zakelijk verkeer als voor de oefen- en vrijetijdsvliegerij.

Het vliegveld zelf spreekt van een “overgangsjaar”. De overgang waar naartoe…?

Men heeft er alles aan gedaan om de slechtste resultaten in 20 jaar zoveel mogelijk te verdoezelen. In diverse kranten stond zelfs te lezen dat de zakenluchtvaart relatief goed heeft standgehouden met een afname van slechts 4,5%. Leugens zijn dat!

Onderstaande officiële cijfers maken duidelijk dat het aantal zakenvluchten het voorbije jaar is gekrompen met ruim 11% (waarvan de internationale zakenvluchten “slechts” met 4,5% zijn afgenomen). Het aantal zakenpassagiers verminderde zelfs met 18%. Een horror scenario voor een vliegveld dat zich internationale zakenluchthaven wil noemen…

Miljoenen euro’s belastinggeld later, is dit de evolutie van de zakenluchthaven in de voorbije 30 jaar:

Ruim dertig jaar geleden (1984) noteerden we nog 5 282 zakenvluchten en 15 028 zakenpassagiers. Twintig jaar geleden (1996) waren er 5 149 zakenvluchten met 18 346 zakenpassagiers.

Tien jaar geleden (2007) waren er 5 489 zakenvluchten met 18 343 zakenpassagiers.

In 2017 werden 3 680 zakenvluchten uitgevoerd met 11 362 zakenpassagiers (piloten worden steeds meegerekend in de tabellen; in werkelijkheid waren er dus hoogstens 7 682 zakenpassagiers (of 10,5 per dag heen en 10,5 per dag terug). Een onbekend deel gebeurt per helikopter.

Een krimp van 40% t.o.v. 30 jaar geleden! Van een positieve evolutie gesproken…

Daarenboven werden nog slechts 35 medische vluchten geregistreerd. Dit is amper één vierde van 5 jaar geleden. In dit cijfer is de lege terugvlucht inbegrepen. Dus nauwelijks 20 vluchten. Ambulancevluchten en orgaantransport gebeurden nog amper. Daarenboven ging het vaak over transport van chirurgen (UZ Lille), of dringend medisch materiaal (couveuses, medische apparaten).

Alleen het verfoeilijke segment van de helikopters groeide vorig jaar alweer aan met zo’n 3%

(van 7814 naar 8 036); of ruim 25% van alle vliegverkeer was helikopterverkeer.

Toen het helikopterverkeer voor het eerst apart werd geregistreerd (2012) waren er 6 614 bewegingen; in 2013 6 300 bew.; in 2014 7146 bew.; in 2015 al 7 581 bew.; in 2016 7 814 bew. en nu in 2017 tenslotte waren het er 8 036. Van een standstill gesproken (milieuvergunning 2004!).” Lees het volledige artikel hier.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.