Annick De Ridder: het gaat goed met de luchthaven…

Annick De Ridder weet het weer beter. Het gaat goed met het vliegveld van Deurne. Volgens Annickske is er  minder hinder en zijn er méér passagiers… Oordeel zélf… Het Laatste Nieuws van zaterdag 9 december 2017: “Antwerp Airport klokt dit jaar af in de buurt van 270.000 passagiers. Dat zijn er minder dan de 276.500 vorig jaar. 

De Ridder: “De nieuwe beheersstructuur, waarbij de overheid de infrastructuur voor haar rekening neemt en de privépartner (Egis) de exploitatie van Antwerp Airport, hééft gewerkt. Er zijn routes bijgekomen en toch daalt het aantal vliegbewegingen. De directie levert inspanningen om klachten beter af te handelen, overlegt veel vaker met de ‘buren’ en respecteert de milieuvergunning. Bovendien is het comfort voor de reizigers fors verbeterd. We zijn er nog niet, maar wel op de goede weg.”

Opvallend is dat het aantal bewegingen voor trainingsvluchten én geregelde passagiersvluchten jaar na jaar zakt. Hier past een kanttekening: VLM ging in juni 2016 failliet en herstartte pas eind oktober. TUI Fly vult met zijn toeristische lijnen naar Zuid-Europa steeds meer zitjes in zijn vliegtuigen. Toch bleef Londen (toen nog met Cityjet) de eerste negen maanden van dit jaar met 39.455 passagiers de belangrijkste lijn voor Antwerpen. Malaga (29.114), Alicante (27.602) en Murcia (27.557) volgen. (…)

De registratie van klachten werd op 22 juni 2016 strenger, waardoor het aantal kelderde. Na de eerste negen maanden van 2017 zijn er 1.714 klachten binnengekomen.

Een jaar geleden stond de teller toen al op circa 2.900. Maar met statistieken moet je ook opletten: in 2016 waren er na 22 juni 463 klachten van 116 ‘unieke’ klagers, de eerste negen maanden van 2017 ging het om 270 ‘unieke’ klagers. Liefst 92 procent van het aantal klachten had te maken met geluidsoverlast. De gevoeligheid bij de ‘buren’ is dus nog lang niet de wereld uit. De meeste klachten kwamen dit jaar uit Deurne (876), gevolgd door Boechout (368) en Borgerhout (330).

Annick De Ridder heeft er een goed oog in: “Van de 270 unieke klagers zijn er 224 échte klagers: zij stuurden één, twee of drie klachten. Vier personen dienden 100 of meer klachten in. Zij willen de luchthaven weg. Maar ik ben de riedel beu dat Antwerp Airport nooit rendabel kan zijn. Dat blijft een uitdaging, maar het is met groei dat je ook jobs creëert. En de cijfers bewijzen dat meer passagiers niet gelijk staat met meer bewegingen én hinder.” Het aantal passagiers daalt en de hinder is zeker niet afgenomen.  Zoals we al eerder schreven: Deurne is een toeristen luchthaven met goedkope vluchten. En de belastingbetaler draait er voor op.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.