Milieucomissie EU: minder emissierechten voor luchtvaart

Een artikel van Duurzaam Nieuws van  dinsdag 11 juli 2017. De tijd waarin de luchtvaartsector op klimaatbeleid keer op keer de dans ontspringt, komt tot een einde” zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. Hij is erg te spreken over de uitslag van de stemming in de milieucommissie van het Europarlement. “Met deze stemming geven we een duidelijk signaal af.”

Luchtvaart valt onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). De milieucommissie heeft nu een positie ingenomen op de ETS-regels die voor de luchtvaartsector in de periode 2021-2030 moeten gaan gelden. De regels maken onderscheid tussen vluchten die volledig binnen de EU plaatsvinden, en vluchten van buiten de EU naar een EU-land (of omgekeerd). (…)

Ook voor vluchten van en naar de EU is de milieucommissie strikt: die moeten vanaf 2021 emissierechten gaan kopen. Eickhout: “In 2016 heeft ICAO, de internationale luchtvaartorganisatie van de VN, een klein stapje in de richting van een internationaal beprijzingsmechanisme voor luchtvaartemissies gezet. De deal was echter zwak, en moet nog verder uitgewerkt worden. Daarom wil het Europees Parlement druk op de ketel houden. Eerst zien, dan geloven.”

Tot slot wil de milieucommissie dat de non-CO2-uitstoot van de sector aangepakt gaan worden. Eickhout: “De focus ligt altijd op CO2. Kijk je echter ook naar de andere uitstoot van vliegtuigen dan is de klimaatpact nog enkele malen groter.”

Na de reces zal het volledige Europees Parlement over de plannen van de milieucommissie. Nadat ook de EU-landen hun gezamenlijke positie hebben ingenomen zullen de onderhandelingen over het uiteindelijke wetsvoorstel van start gaan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.