Marcel Buelens wil 20% groeien… of meer?

Marcel Buelens (ondertussen al 63) de topman van de luchthaven van Deurne, staat voor een drukke zomer. Maar niet alles is peis en vree: in de boekhouding staan rode cijfers, en Europa heeft de subsidies die de Vlaamse overheid aan de luchthaven geeft, na bijna drie jaar nog steeds niet goedgekeurd. En er is dan ook nog de vreselijke overlast…

Gazet van Antwerpen van 24 juni 2017 : “Dit voorjaar is de nieuwe vertrekhal van de luchthaven geopend. Die heeft de capaciteit om 400.000 bezoekers per jaar te verwelkomen. Is dat cijfer haalbaar?

Marcel Buelens: Egis, het Franse bedrijf dat deze luchthaven uitbaat, heeft in het zakenplan vooropgesteld dat de luchthaven 400.000 bezoekers moet kunnen verwelkomen tegen het jaar 2039. Dat moet kunnen binnen de huidige infrastructuur. Over een drietal jaar wil ik al aan 300.000 bezoekers zitten. Dat is een groei van zo’n 20% ten opzichte van vandaag.

Vorig jaar hadden we 276.000 passagiers, maar daarvan hebben we er 22.000 van Zaventem overgenomen, omdat de luchthaven van Zaventem door de aanslagen van 22 maart een tijdje dicht was. Ons echte aantal was dus 254.000.

U wilt 20% groeien in drie jaar tijd, maar uw passagiersaantal daalt wel. Sinds september 2016 heeft de luchthaven elke maand minder bezoekers dan het jaar ervoor.

We hebben voor de eerste vijf maanden van dit jaar 3% minder passagiers dan vorig jaar. Dat is een tijdelijk fenomeen. (sic) De luchtvaartmaatschappij VLM Airlines is sinds juni vorig jaar failliet. Maar de curatoren hebben een overnemer gevonden. Ik hoop dat die maatschappij vanaf september of oktober terug zal beginnen met vluchten vanuit Deurne. Ze wachten nog op een licentie om te vliegen.

VLM Airlines mikt vooral op zakenmensen, luchtvaartmaatschappij Tui – vroeger Jetair – mikt op toeristen. Is Deurne nu een zaken- of een toeristische luchthaven?

Dat is gelijk verdeeld. (sic) Vanaf eind dit jaar richten we ons ook op skivakanties. Tui stelt zijn winterprogramma voor Deurne nog samen, en de maatschappij PowdAir vliegt vanaf december vanuit Deurne vier keer per week naar Sion in Zwitserland. De boek­ingen lopen redelijk goed. Ik ben nog aan het onderhandelen met een andere maatschappij, die vanaf dit jaar vanuit Deurne naar nog eens twee bestemmingen in Zwitserland wil vliegen.

Welke bestemmingen wilt u er in de nabije toekomst nog aan toevoegen?

Ik hoop dat we vanuit Deurne binnenkort ook naar Zuid-Frankrijk en Noord-Italië kunnen vliegen, en naar een zakenstad als Hamburg. Maar over de exacte bestemmingen over toekomstige vluchten mag ik mij niet uitspreken. Ik heb geheimhoudingsplicht. Het zou me wel ten zeerste verbazen als toeristen volgend jaar vanuit Deurne niet naar een skigebied in Oostenrijk zouden kunnen vliegen.” (…)

“Bovendien hebben we in 2016 met de luchthavens van Antwerpen en Oostende samen een operationele winst van 780.000 euro gemaakt. We hebben met onze werking dus meer verdiend dan ze heeft gekost. Het aandeel van beide luchthavens in die winst was ongeveer even groot. De winst van vorig jaar is te danken aan de extra passagiers die we door de aanslagen van 22 maart van Zaventem kregen.

Maar als u al de leningen erbij rekent die u moet terugbetalen, maakt LEM Antwerpen zwaar verlies.

Ja, maar onze investeringen brengen ook iets op, hé. De ­nieuwe parking heeft veel geld gekost, maar parkeren is nu betalend. Bovendien komt een belangrijk deel van de schuld van onze moedermaatschappij. Egis heeft aan beide luchthavens samen een lening van 4 miljoen euro gegeven. Daarvan hebben we al bijna 2 miljoen euro terugbetaald. Tegen 2020 zal die lening helemaal zijn terugbetaald.” (…)

“Ik geloof trouwens niet dat Europa de subsidies van de Vlaamse overheid zal afkeuren. Dat kan enkel als een concurrerende luchthaven de staatssteun aanvecht. Zaventem zal geen klacht indienen, want we hebben hen met de aanslagen geholpen. De vluchten die vanuit Deurne vertrekken, groeien overigens ook in Zaventem. Mensen vliegen nu eenmaal meer.

Tot slot: er zou een evenementenhal komen op de site van de luchthaven, in het cargogebouw van de voormalige luchtvaartmaatschappij Sabena.

We wachten nog op de licentie. De brandweer moet het pand bijvoorbeeld nog keuren. Na de zomer zullen in dat gebouw trouw- en bedrijfsfeesten kunnen worden gegeven, met plaats voor ­vijfhonderd tot achthonderd ­mensen.” Enzovoort, enzovoort… gratis reclame voor de luchthaven vind je overal. Ter vergelijking het artikel over Vliegerplein telde 241 woorden, het artikel met Buelens telde er 1.402 woorden. De wanverhouding ziet u zo.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.