Hoe lang gaat de Antwerpse vlieger nog op?

Een stukje uit het prachtige artikel van de website Apache, die zich toelegt op onderzoeksjournalistiek. Auteur is Tom Cochez (De Morgen, Knack, etc). “De Vlaamse Regering pompte deze legislatuur al tientallen miljoenen euro’s in de sterk verlieslatende luchthaven van Deurne. Dat gebeurt op een weinig transparante wijze die de private speler in het verhaal, de SA EGIS, erg goed uitkomt. (…)

De minister koopt zich daarmee tijd. Heel dure tijd. Of de luchthaven van Deurne een toekomst heeft, hangt immers samen met het Europese antwoord op de vraag die Weyts vroeg of laat toch officieel zal moeten stellen: doorstaat het systeem – waarbij de overheid alle investeringen in infrastructuur betaalt en jaarlijks bijna 4 miljoen euro aan exploitatiesteun verleent, terwijl de private speler jaarlijks een bescheiden concessievergoeding voor de uitbating neertelt – de toets van Europa? (…)

Een analyse van de jaarrekeningen, begrotingscijfers en verslagen van het Rekenhof geeft niettemin een duidelijk beeld van de verhoudingen tussen de LOM en de LEM. De Vlaamse investeringen in de periode vanaf 2014 tot nu, zo becijferde het burgerplatform Vliegerplein, lopen op tot bijna 82 miljoen euro. Een belangrijk deel daarvan (54,7 miljoen euro) ging naar de ondertunneling van de Krijgsbaan (R11).

In dezelfde periode betaalde de LEM als ‘concessievergoeding’ voor het gebruik van de infrastructuur 666.587 euro.

“Het mag duidelijk zijn dat de private exploitant een belachelijk lage vergoeding betaalt in verhouding tot de zeer zware investeringen die gepland zijn of al zijn uitgevoerd en de jaarlijkse subsidiëring van ruim 4 miljoen euro voor meer dan 60 FTE’s”, klinkt het bij Vliegerplein.

Lees meer: https://www.apache.be/2017/06/19/hoe-lang-gaat-de-antwerpse-vlieger-nog-op/?sh=ce638df96f9ea7fd9bb07-283966294 © Apache

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.