Is Vliegveld Wevelgem aan z’n einde?

Een bijdrage van onze vrienden van Actiegroep Vliegveld Wevelgem. “Is Kortrijk Airport aan zijn zwanenzang begonnen? Wanneer je het recentste activiteitsrapport bekijkt, lijkt het einde van het vliegveld nog slechts een kwestie van tijd.

Cijfers januari-februari-maart- april 2017:

  • aantal professionele bewegingen -30.45% (buitenlandse -36,15%) t.o.v. 2016
  • aantal zakenreizigers (inclusief piloten en helikopters) -40.40% (buitenlandse -41.91%) t.o.v. 2016
  • verkoop van brandstof (kerosine, e.a.) -29%
  • medische vluchten: 18 (of 9 heen en 9 terug op 4 maanden tijd!)
  • express (hoogwaardige cargo): 0.0 ton

Alleen het lawaaierige, ergerlijke segment van de helikopters blijft maar groeien: van 2 000 bewegingen in 2016 naar 2 340 in 2017: 340 bewegingen méér of een groei met 17%. Hatelijk! Maar een geluk bij een ongeluk voor het vliegveld, anders was de totale krimp van het vliegverkeer nog belangrijker.

Daarenboven blijven een aantal belangrijke problemen onopgelost:

-Er is nog steeds geen akkoord in zicht met Belgocontrol over het gebruik van de navigatieapparatuur, waardoor meer en meer belangrijke klanten wegblijven en (definitief) uitwijken naar andere vliegvelden.

-Zelfs het segment “scholing en training” deelt in de klappen met een achteruitgang van 14,85%, alhoewel dit niet afhankelijk is van het probleem Belgocontrol.

-Eind augustus verleent de Deputatie van West-Vlaanderen een definitieve milieuvergunning aan het vliegveld. Verwacht wordt dat er door het opleggen van quota serieus zal moeten ingeleverd worden voor “scholing, training en vrijetijdsluchtvaart”.

De soap “Kortrijk Airport” kabbelt rustig verder. “Come and see next week!” 😉

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.