Volgens de Antwerpse Televisie (ATV) van woensag 10 mei, zijn er opvallend minder klachten van de omwonenden. ATV stelt naar goede gewoonte daar geen enkele kritische vraag bij. Omgekeerd is het wel iedere keer prijs: als Vatuv of Vliegerplein een persbericht sturen, dan mag de luchthavendirectie direct haar gal spuwen. Zonder enig commentaar.
Ook deze keer komen de buurtbewoners niet aan het woord. Wel mag Annick De Ridder, een bekende voorstandster van de luchthaven, haar zeg doen. De veelklagers komen niet meer aan het woord, aldus Annick De Ridder, door een “online registratiesysteem”. Maar dit systeem heeft tot doel dat er niet meer kan geklaagd worden.
Het formulier is erg ingewikkeld en de klager moet drie (3) bladzijden gegevens invullen. Geen enkele andere luchthaven doet dit.
Het nieuwe klachten-meld-punt is nu een klachten-blokkeer-punt geworden en is als zodanig in strijd met de milieuvergunning. Wil je na een eerste klacht een tweede doen dan wordt je IP-adres geblokkeerd.
Zie filmpje op YouTube over de blokkerende werking van het klachtensysteem:
https://www.youtube.com/watch?v=DRg3XiyZmxc&feature=youtu.be