VLM Airlines terug op Deurne?

Ons lijkt het veel geblaat en weinig wol. Maar oordeelt u vooral zélf… Gazet van Antwerpen van 3 maart 2017: “Donderdag hield de Nederlands-Canadese vliegtuiggroep SHS Aviation met naar verluidt Chinese investeerders erachter een persconferentie over plannen in de Sloveense stad Maribor. De groep werd eigenaar van de luchthaven daar en ontvouwde een meerjareninvesteringsplan van zo’n 300 miljoen euro, onder meer voor een cargocentrum en een verlenging van de startbaan.

In een eerste fase wil men onder meer met intercontinentale Airbustoestellen kleinere Chinese steden verbinden met Maribor. Vandaaruit kunnen kleinere vliegtuigen verschillende Europese steden aandoen. Daarvoor werd ook in Slovenië een AOC-vergunning aangevraagd, die er volgens Yves Panneels, woordvoerder in België, normaal gezien over enkele weken zou zijn.

Wat met Antwerpen?

Een van de slides van de presentatie toont ook de kenletters ANR, van Antwerp Airport. Er vertrekken zo’n negen lijnen uit, naar plaatsen in heel Europa, zoals MAN of RTM, de codes voor Manchester en Rotterdam.

Duidelijkheid over de precieze routes wordt niet gegeven, al erkent Panneels wel het aantal verbindingen op de slide. “Op termijn kunnen dat er inderdaad negen zijn en misschien nog wel meer, maar op de routes gaan we voorlopig niet in”, stelt hij. “Het is niet zo dat we Antwerpen laten vallen ten gunste van Maribor. Het zijn twee belangrijke poten van de Europese operatie”.

Voor ons land wacht VLM nog steeds op het AOC, een certificaat van de FOD Mobiliteit. In eigen land sleept die aanvraag al maandenlang aan. (…) Voor Antwerpen zouden de Fokker 50-toestellen worden ingezet. Die worden op het Belgische AOC geplaatst. De Airbustoestellen zijn gepland voor het Sloveense AOC.” De Chinezen die geen Chinezen genoemd mogen worden proberen de publieke opinie te manipuleren…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.