Natuur in de stad: denkoefening nabestemming vliegveld Deurne

In het kader van Maandelijks Op Maandag (MOM) wordt in Filmhuis Klappei een cyclus georganiseerd met 9 Antwerpse organisaties. Op 6 maart om 19u30 is het de beurt aan onze deelorganisatie VATUV, de Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld. Na twee meermaals bekroonde “Natuur in de Stad” films van filmmaker Roald Roos, over respectievelijk Boekenbergpark (Deurne) en Klein-Zwitserland (Mortsel), zal de problematiek van de immer verlieslatende en steeds meer hinderende Antwerpse luchthaven uit de doeken gedaan worden vanuit alle invalshoeken.

De films over Boekenbergpark en Klein-Zwitserland (samen 40min) situeren twee belangrijke (natuur)gebieden en ademruimten, liggend aan elke zijde van het luchthaventerrein. Aan elk van deze films werd een bijdrage geleverd door enkele natuurvrienden uit het VATUV bestuur.

Na een pauze volgt een overzichtelijke presentatie en dan kan samen met ons nagedacht worden over hoe het verder moet.

Invulling van een gebied met een grootte vergelijkbaar met Rivierenhof
De dit jaar 44 jaar bestaande VATUV actie- en studiegroep maakte in het verleden ontwerpen voor een alternatieve invulling van de 150 hectaren luchthaventerrein. In het nog steeds geldende Gewestplan Antwerpen en Structuurplan Vlaanderen is dat ook nog altijd ingetekend met een park nabestemming. In deze tijden willen VATUV en Vliegerplein echter ook met andere en urgente noden en een eindelijk rendabele invulling rekening houden. Eerste vereiste is nu dat de belasting van de omgeving moet afgebouwd worden.

Problematiek van de geluidsnormen actueel…
Klimaatproblemen worden dramatisch
De situatie van strengere geluidsnormen in Brussel en de wijze waarop o.m. minister Ben Weyts daartegen te keer gaat is bekend. Maar is het niet behoorlijk hypocriet verzet aan te tekenen omwille van de rust van Vlamingen-in-de-rand, terwijl in Deurne al een half uur vroeger mag gebulderd worden door pret jetvluchten. Omdat de normen om Antwerpse buurtbewoners te beschermen minder streng zijn. Zijn de mensen in Berchem/Deurne en Borsbeek/Boechout dan geen Vlamingen? “Zakenluchthaven”: hallo???

De luchtvaart botst hoe dan ook tegen grenzen aan, net zoals het op goed 50 jaar dramatisch uitgebouwde autosysteem. Toch wordt wereldwijd een verdere explosie van het luchtverkeer voorspeld. Met alle dramatische gevolgen van dien inzake lawaai, maar ook uitstoot hinder. Een belangrijk deel van de kerosine wordt bovendien (grotendeels) opgebrand bij het starten en het dalen… net boven de omliggende dichtbevolkte oude wijken.

Door Serge de Gheldere – voortrekker bij Klimaatzaak vzw – werd gesteld dat de luchtvaart de atmosfeer steeds meer als vuilbak begint te gebruiken en dat de gevolgen niet meer te overzien zijn als niet wordt ingegrepen.

VATUV en Vliegerplein nodigen uit om de avond in Klappei bij te komen wonen. Toegang is gratis, al wordt een vrije bijdrage (suggestie: 3 euro) geapprecieerd.

FOTO’S (Jo Vervoort): visvijver Fort 3, voor en na de “snoeiwerken”…
Toelichting: voor de Runway End Safety Area (RESA) moest Vlaanderen bomen “snoeien” op Fort 3 in Borsbeek/Mortsel. Dan volgde een tunnel en werd het luchthaventerrein met een bocht ineens 10 hectaren groter gemaakt… Nu blijken ineens Embraer jets met ruim 100 passagiers probleemloos te kunnen opstijgen en landen. De startbaan is nog altijd 1510m lang…

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.